Exklusiv intervju: ELLE möter Victoria Beckham – allt om skönhetsmärket, familjen och nya Netflix-satsningen
Hon är popikonen många millennials mimade till framför spegeln som barn, stilinspiratören som ständigt sätter trender och modeskaparen som får kändisarna att flockas front row. Vi har kunnat följa Victoria Beckham sedan början på 90-talet, men det är först det senaste året som vi faktiskt fått möjlighet att lära känna ”Posh spice” på djupet genom Netflix-dokumentären Beckham. Få har nog missat att hennes pappa körde henne till skolan i en Rolls-Royce och att den bästa låten att dansa till är Dolly Partons och Kenny Rogers countryballad Islands in the stream.
Victoria Beckham får en egen serie på Netflix
Victoria Beckham själv säger att hon är överväldigad och rörd av responsen hon och familjen fått efter dokumentären – och att hon nu ser fram emot nästa kapitel. För snart slås filmkamerorna på igen när Victoria får en egen serie.
– Jag är så exalterad över att börja filma och jobba med Netflix igen. Serien kommer att fånga allt som händer bakom kulisserna när man driver både en mode- och beautybusiness.
Min viktigaste roll är att jag är vår mest krävande kund.
Victoria BeckhamHennes modestil beskrivs ofta som modern och minimalistisk, men när det gäller beauty är hon inte rädd för att ta i. Det var efter ett samarbete med skönhetsjätten Estée Lauder 2016, som drömmen om ett eget beautymärke föddes. Fem år senare skapades Victoria Beckham Beauty.
– Jag har alltid älskat skönhet och att leka med makeup. När jag samarbetade med Estée Lauder insåg jag hur mycket jag skulle älska att en dag ha mitt eget märke. Drömmen är att skapa produkter som jag själv inte kan hitta. Jag är både grundare och creative director, men min viktigaste roll är att jag är vår mest krävande kund.
Victoria Beckham Beauty i Sverige – där hittar du märket
Tidigare i höstas hittade Victoria Beckham Beauty äntligen till Sverige och Cow parfymeri i Stockholm blev därmed ett av åtta handplockade köpställen i världen. På kort tid har beautymärket blivit ett av de mest eftertraktade – och Victoria har fått möjlighet att jobba med andra kända namn inom branschen.
Vilken produkt har varit svårast att ta fram?
– Vi lägger ner så mycket tid och tankar på varje produkt vi släpper och lanserar bara när den är perfekt. Vi har precis lanserat The concealer pen tillsammans med professor Augustinus Bader, vilket också är vårt första steg in i baskategorin. Den har tagit så många år att jobba fram.
Victoria Beckhams samarbete med hudvårdsjätten Augustinus Bader
Victoria berättar att tanken egentligen var att börja beautyresan med att lansera foundations, men det fick vänta. Samtidigt ger hon en hint om att vi har fler nyheter att se fram emot. Men för Victoria är det viktigt att produkten blir mer än bara makeup.
– Jag ville ha en concealer som döljer mörka ringar, blemmor och rödhet, men jag ville verkligen att den också skulle ha bra och revolutionerande hudvårdsingredienser, för att samtidigt vårda de områden man vill täcka. Så jag visste att jag behövde jobba med den bästa, och professorn har jobbat med TFC8-teknologin i över 30 år. Jag är så stolt över att vi nu är det enda märket som har den här i vår concealer.
Hon fortätter.
– Teknologin i concealern gör den lika effektiv som hudvård. Den är vårdande och samtidigt mjukgörande, den ljusar upp och är varken för oljig eller torr. Jag skulle säga att den största fördelen är att du behöver mindre av concealern ju mer du använder den. Det är inte många som kan säga det om en produkt.
Victoria Beckhams signaturlook – klassiska sotningen
Föredrar du en lättare makeuplook, eller tycker du om att leka med färger och testa nya trender?
– Sotiga ögon är absolut min signaturlook, men jag förändrar ofta looken för att tillföra fräschör och gillar att prova nya produkter och nyanser. Det kan till exempel vara genom att använda olika färger av Satin kajal liner för att göra en subtil förändring.
Jag är besatt a bryn
Victoria BeckhamDen populära kajalen som Victoria säger att hon använder varje dag har också blivit en rejäl snackis på sociala medier. Men får beautyentreprenören själv välja är det brynen som står i fokus.
– Om jag bara får välja en produkt blir det Babyblade eyebrow pencil. Jag är besatt av bryn! När vi tog fram pennan var det superviktigt för mig att den skulle vara tillräckligt tunn för att kunna måla små, enstaka strån – för att skapa en naturlig look.
Victoria och David Beckham har fyra barn som alla går i sina föräldrars fotspår på ett eller annat sätt – oavsett om det gäller fotboll eller mode. Det har dessutom blivit lite av en tradition att familjen samlas front row på Victorias visningar.
Tror du att barnens intresse för mode och beauty kommer från dig?
– Det är möjligt! Men faktum är att Harper nog vet mer om beauty än vad jag gör! Hon älskar att göra research och testa nya produkter.
Har du och Harper några speciella beautyrutiner som ni brukar göra tillsammans?
– Vi älskar att ha riktiga spakvällar tillsammans, med ansiktsmask och allt därtill. Harper är besatt av hudvård, så jag brukar säga att jag lär mig lika mycket av henne, som hon förhoppningsvis gör av mig.
Victoria Beckham
Ålder: 50 år.
Bor: Miami och London.
Familj: Maken David, 49 år och barnen Brooklyn, 25 år, Romeo, 22 år, Cruz, 19 år, och Harper, 13 år.
Foto: Dan Jackson