Intervju: Viktor och Rolfs parfym firar 10 år!
ELLE träffar två sanna mode-konstnärer i Paris och pratar konst, Instagram och en parfyms 10-årsdag.
Av Christina Ahlberg
Självklart bjuds det inte på en vanlig modevisning när Viktor och Rolf presenterar sin couturekollektion för höst/vinter 2015. Snarare en kombinerad konstauktion och performance: Viktor och Rolf tar av modellerna delar av plaggen och hänger upp dem som tavlor – och modellerna är klädda i tavelramar. Förvirrande men kul!
Berätta om er nya couturekollektion!
– Vi ville sluta med ready-to-wear och göra något åt helt andra hållet. Vår roll är modekonstnärer, vi gör bärbar konst, och hur kunde vi uttrycka det på ett väldigt bokstavligt sätt; hur kan en tavla bli en klänning och en klänning bli en tavla? Det blev basen för hela kollektionen.
Är konst alltid en viktig inspirationskälla för er?
– Absolut! Vi är entusiastiska samlare och väldigt svaga för surrealism, både inom mode och konst, och kopplingen har alltid varit naturlig för oss. Därför definierar vi oss mer som modekonstnärer än designer.
Favoritkonstnär?
Viktor och Rolf tittar länge på varandra och tänker tills Rolf bryter tystnaden:
– En kanadensisk konstnär som bor i New York heter David Altmejd.
Viktor flikar in:
– Det finns många vi gillar och har samarbetat med under åren, som François Berthoud som illustrerat jubileumsboken till Flowerbomb. (Se de vackra illustrationerna i bildspelet nedan. Elles anm.)
Tio år har gått sedan ni släppte Flowerbomb – kunde ni ana att parfymen skulle bli en sådan hit?
– Den håller på att bli tonåring, en intressant tid i livet, säger Viktor med lite lätt panik i rösten.
– Skämt åsido, det faktum att parfymen behåller sin popularitet och uppskattas av så många är fantastiskt!
Viktor & Rolfs parfym Flowerbomb har gjort stor succé!
Så vad är hemligheten bakom en succéparfym?
– Framgång är ett mysterium, men … en stark vision?
Hur såg visionen ut?
– Vår idé var, som namnet avslöjar, en blomsterbomb. Vi var inte låsta vid en viss sorts blomma, det var viktigt att det var en mix av många olika blommor som kunde ge den här explosionen. Vi gav ledordet ”krut” för att få fram kontrasten mellan det romantiska och något skarpare. Vi fick dofta på kanske hundra olika prover innan vi kände att parfymörerna hittat rätt. Man får gå på magkänslan.
Följer ni magkänslan när ni designar kläder?
– Ja, det kan man säga. Det startar mer strukturerat men i slutändan är valen vi gör väldigt emotionella.
Tempot i dagens samhälle ökar ständigt, mycket på grund av sociala medier som ni i allra högsta grad använder er av. Är couturen ett budskap om att sakta ner farten?
– Självklart känner vi ett ansvar i dagens konsumtionssamhälle, men det är inget direkt budskap utan mer en positiv biprodukt av couture. Det är ett mer hälsosamt sätt att jobba: två kollektioner om året i stället för åtta.
Det låter hälsosamt. Ni ser ut att ha det bra på Instagram!
– Haha, ja, men vi gillar att det känns personligt, säger de i mun på varandra.
Det är omöjligt att inte slås av hur extremt synkade Viktor och Rolf är. Det är till och med svårt att avgöra vem som har svarat på vilken fråga, de fyller i och avslutar varandras meningar. Men som de själva uttrycker det och pekar på varandras huvuden:
– Allt kommer från vår gemensamma hjärna!
Kolla in bildspelet för att se den minst sagt speciella visningen, festen för parfymen, samt de jubileumsillustrationerna från Francois Berthoud som illustrerat jubileumsboken till Flowerbomb.