Hudvårdsmärket Mantle inför 18-årsgräns på sina produkter
Att visa upp avancerade hudvårdsrutiner på Tiktok har blivit en explosionsartad trend som letat sig långt ner i åldrarna. Därtill har debatten följt, eftersom många menar att det är problematiskt att så unga personer och barn använder aktiv hudvård. En del dermatologer har gått ut och uttryckt oroa för att barn med känslig hy experimenterar med starka produkter och har ifrågasatt om de potentiella biverkningarna som solkänslighet och torrhet kan utgöra större risk för unga. Nu sätter TikTok-hajpade märket Mantle stopp för försäljningen av sina produkter till minderåriga.
Svenska hudvårdsjätten, som gjort stor succé i sociala medier sedan de lanserades 2020, har lagt in en pop-up på hemsidan där man från och med den 18 mars måste verifiera sin ålder för att komma in på hemsidan. Anledningen är att de inte längre vill sälja aktiva och potenta produkter till barn och ungdomar, enligt ett pressmeddelande.
Mantle inför 18-årsgräns
“11-åringar ska inte använda retinoider. Det känns väldigt viktigt för mig att göra något när vi ser den här trenden växa lavinartat. Som en aktör i branschen tycker vi att varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Att införa en åldersrestriktion är ett enkelt och förhoppningsvis effektivt sätt att begränsa trenden.” , säger Josefin Landgård, vd för Mantle, i ett pressmeddelande.
Retinol är en form av A-vitamin som ofta används i hudvårdsprodukter. Ingrediensen är populär på grund av sina egenskaper att främja hudförnyelse och boosta elastin- och kollagenproduktionen, vilket till exempel kan förbättra hudens struktur, jämna ut hudtonen och förhindra rynkor och fina linjer.
Dilemmat med A-vitamin, oavsett styrka, är att det kan irritera hudedn och göra den torr och fnasig till att börja med, när cellförnyelsen får sig en skjuts.