Nu lanserar H&M Beauty parfym
Doften av Paris – lika delar blommande magnolia och nybakad crossiant som smog och cigarettrökande fransyskor. Det är inte svårt att förstå varför några av världens främsta doftkreatörer är baserade i den franska huvudstaden och hämtar inspiration från dess paradoxala flöde av doftintryck.
På Avenue Kléber, nära Triumfbågen, finns en ganska anonym port, och den som passerar förbi lägger säkert knappt märke till de diskreta svarta bokstäverna som blir till Givaudan. Men förmodligen, flera gånger per dag, passerar en man eller en kvinna porten som bär en parfym som skapats just där inne.
Nu står jag – exalterad doftnörd – utanför med lösenordet som öppnar de diskreta portarna. Snart kommer parfymvärldens Fort Knox att öppna sig. Hit kommer nämligen bland annat varumärken som Miu Miu, Prada, Diptyque och Narciso Rodriguez för att tillsammans med någon av ett tiotal näsor som arbetar på Givaudan, skapa en parfym som är och blir en del av varumärkets universum. Ett stort hemlighetsmakeri och mycket sekretess omgärdar såklart byggnaden och allt som sker där inne.
ELLEs Beautyredaktör Carin Hellman utanför Givaudan.
Men nu har jag fått en gyllene biljett till en träff med den prisbelönte doftkreatören Olivier Peschaux och den stigande doftstjärnan Nisrine Grillié. De båda näsorna har nämligen, under drygt ett år, arbetat och skapat hela 25 (!) parfymer åt H&M Beauty tillsammans med H&M Beautys konceptdesigner Sara Wallander.
Parfymörerna bakom dofterna – Olivier Peschaux och Nisrine Grillié.
Tre olika doftkategorier
Över ett dussin dofter som landar i tre olika doftkategorier – The singles, The reveries och The essences.
– Tanken är att kunden ska känna sig inspirerad till att bygga en doftgarderob – att man hittar inspiration att leka med dofterna i de olika grupperna. Ungefär som att hitta en personlig klädstil även för doft – att göra även parfymbärandet till en spännade och rolig resa, berättar Sara Wallander.
H&M Beautys konceptdesigner Sara Wallander och ELLEs Carin Hellman.
The singles är en doftgrupp som växt starkt som doftkoncept de senaste året – rena, singelnoter som lämpar sig perfekt för ”layering”, det vill säga möjligheten att mixa flera dofter till en helt egen cocktail. Här finns doften av ren bomulls-t-shirt, läppstift och choklad.
The reveries är en mer metaforisk kategori doft med poetiska namn som Above the clouds och Way past midnight.
– Här har jag kunnat vara mycket kreativ och använda flera av mina favoritingredienser, berättar Olivier. Jag har ungefär 200 ingredienser jag känner mig bekväm med att använda och som jag nästan alltid använder mig av. Men patchouli är nog min absoluta favorit. Den är så mångfacceterad, sensuell och mjuk i sin känsla.
– Inspirerad av Paris är Rue Crèmieux med sin naturliga ”effortlessly chic”-elegans och doftnoter som vanilj och lotusblomma, berättar Olivier.
The essences är en tredje kategori, mer nischad doft för den mer experimentiella. Här finns också ren parfymolja för den som vill bära sin parfym nära huden. Med fokus på mer exklusiva råvaror som sandelträ och patchouli.
ELLEs Carin Hellman i Givaudans doftlabratorium.
Olivier drar sitt passerkort och jag får åka med i hissen upp till de allra hemligaste rummet på Givaudan – doftlaboratoriet. Här har varje parfymör ett eget bås med en egen assistent som agerar näsans högra hand.
Tusen och åter tusen rader med ingredienser, små flaskor med märkliga namn. Assistenterna ilar mellan raderna av glasflaskor – de blickar ständigt på datorn med listor av text som för mig ser ut som heroglyfer.
– Nästan allt går under kodord här, berättar Olivier. Vi kan såklart inte skriva ”Prada” eller ”H&M” på hemliga projekt och arbeten vi håller på med – och jag arbetar generellt med 15–20 projekt samtidigt. Så det är mycket som sker parallellt, jag tackar högre makter för min assistent här nere i labbet, skrattar Olivier.
Hur har det varit att arbeta med så många som som 25 dofter samtidigt?
– Fantastiskt roligt, jag och Nisrine har kunnat komplettera varandra så bra i det här. Men vi parfymörer är vana att arbeta mycket, det är ett yrke som alltid är med dig – du stänger aldrig av ditt doftsinne. Men jag försöker att ha mitt hem som en doftfri zon.
När vet du att en parfym är klar?
– Det vet man aldrig. Man måste bara bestämma sig för att den är klar, annars kan man hålla på år efter år. Ett drygt år är norm när det kommer till att ta fram en doft som parfymör, så i fallet att för H&M ta fram 25 parfymer har man verkligen behövt bestämma sig för att dofterna är klara, avslutar Olivier.
Läs mer:
5 parfymer för dig som älskar doften av nytvättat
ELLEs beautyredaktör guidar – så hittar du rätt parfym
17 fantastiska dofter som inviger våren!
H&M Beautys doftkollektioner lanseras torsdagen den 16/8 i samtliga H&M-butiker som säljer H&M Beauty, samt online. Priser mellan 49.50-245 kronor.
Foto H&M