Nu släpper Chanel julens mest åtråvärda samlarobjekt till parfym!
Chanels ikoniska N° 5 är en av världens mest sålda dofter – lanserad 1921 (!) och buren av miljontals kvinnor (inklusive Marilyn Monroe) i decennier.
Nu, lagom till förberedelserna inför sin egen och andras önskelistor, släpper Chanel en limiterad utgåva av femman i en magisk, eldröd Holiday edition av både originaldoften N° 5 och luftigare N°5 L’eau.
Femman har en svindlande historia tillbaka i tiden. När Coco Chanel först fick idén år 1918 om en egen parfym hade inget annat modehus ännu tänkt tanken. Att dessutom skapa en doft med så tydliga sensuella drag var både provokativt och banbrytande. Kanske berodde det på att doften är sprungen ur en kärleksaffär mellan Coco och den ryske storhertigen Dmitrij Pavlovitj.
Dmitrij presenterade henne för parfymören Ernest Beaux, som på uppdrag av Coco skapade ett tiotal olika doftprover. Coco valde prov nummer fem. I N°5 hade Ernest Beaux mixat i aldehyd – en syntetisk, kemiskt framställd komponent som får doftnoterna att bli klarare och krispigare.
Ingen parfym hade tidigare innehållit aldehyd. Beaux var även nytänkande på det viset, att N°5 bestod av flertalet doftnoter – något som var ovanligt under tidigt 1900-tal.
Så varför den nya röda? Sedan lanseringen har man aldrig ändrat femmans ikoniska, distinkta flakong. Den röda, holiday edition blir första gången flakongen får en ny ”look” – med andra ord högt samlarvärde för alla engagerade parfymälskare.
N°5 och L’Eau Holiday edition i 100 milliliter kostar, 1 620 kronor under en limiterad period i deras Beauty boutiques och online.
Och har man – håll i er – 305 000 svenska kronor till övers kan man lägga vantarna på det enda exemplaret av Baccarat edition här i Sverige. I Chanels Beauty boutique i Stockholm finns ett av 55 exemplar worldwide av en superexklusiv, gigantisk 900 milliliters-flakong med femmans magiska parfymbrygd.