Nytt rakhyvelsmärke hyllar kvinnlig kroppsbehåring
Vi har sett dem i decennier – hårborttagningsreklamerna med redan hårlösa armhålor, bikinilinjer och ben. Normen är vit, hårlös och ung. Något som provocerat entreprenörerna Amanda Westerbom, Ben Eliass och Alan Aygun, som tillsammans med modeprofilen Nadia Kandil tagit fram rakhyvelsmärket Estrid.
– Vi lägger ingen värdering i hur, var, när eller om man rakar sig. Estrid är vårt sätt att ta tillbaka rätten över vår egen kroppsbehåring, utan förlegade ideal”, säger grundaren Amanda Westerbom.
– Vi är inte rädda för att visa upp kvinnor med hår, till skillnad från andra rakhyvelsmärken – vi vill hylla det och visa upp hur verkligheten faktiskt ser ut, fortsätter delägaren Nadia Kandil.
Estrid är, förutom deras ställningstagande om att minska osynliggörandet av kvinnlig kroppsbehåring, en prenumerationstjänst där man själv bestämmer och beställer nya rakblad hem i brevlådan varje, varannan eller var tredje månad. Startpaketet med en hyvel, vägghållare och två rakblad kostar 95 kr, därefter beställer man fyra rakblad för 119 kronor. Med andra ord, ett klart bättre pris än för många andra dyra, rakhyvelskonkurrenter.
Prenumerationstjänsten är utan uppsägningstid och rakbladen är fria från animaliska ingredienser med 100% veganska smörjande remsor.
För varje såld hyvel doneras även 1% av intäkten till organisationen Kvinna till kvinna – en välgörenhetsorganisation som sedan 1993 arbetar för kvinnors rättigheter i 20 länder världen runt.
Tjänsten lanseras den 16 maj 2019 och finns att köpa här.