Så kan ditt beautyköp stötta kvinnors rättigheter under black friday
2020 har varit annorlunda på alla sätt, det kan även Black Friday vara i fall att man vill vill att sitt beautyköp ska bidra till något annat än rabatthysteri.
I år väljer till exempel The Body Shop och svenska Estrid att skänka sina överskott och delar av försäljning under Black Week/Friday till välgörande ändamål.
Hos The Body shop väljer man att belysa den brinnande frågan om mäns våld mot kvinnor och killars våld mot tjejer.
Under Black Friday-veckan ägnas all kommunikation i alla företagets kanaler åt kampanjpartnern Unga relationer och deras viktiga budskap.
Istället för den numera traditionsenliga butikskommunikationen som berättar om rabattnivå i procent under Black Friday kommer The Body Shops kunder mötas av den mörka statistiken att var fjärde tjej utsätts för våld i sin relation.
"Ungarelationer.se är en nationell organisation som jobbar för att motverka mäns våld mot kvinnor som börjar med killars våld mot tjejer. Vi är glada att vi under en vecka med stor trafik online och i butik har möjlighet att lyfta ett så viktigt ämne som våld i ungas relationer, säger Tanja Bruun, Head of Marketing and Corporate Responsibility på The Body Shop i Sverige och Danmark."
Kampanjen är live i alla The Body Shops kanaler mellan 23 och 29 november 2020. Så här kan man via köpa donera till Unga relationer:
* Donera ett valfritt belopp när du betalar för ditt köp.
* När man köper The body shops Snow Globe gåva donerar de 50 kronor.
* Varje gång du handlar hos The Body shop under julkampanjen stöttar du Ungarelationer.se och deras viktiga arbete för jämställda relationer fria från våld. Målet är att samla in 250 000 kr, hur högt beloppet blir avgör vårt gemensamma engagemang.
* Bli månadsgivare hos Ungarelationer.se. Målet är att fram till årsskiftet värva 500 nya månadsgivare. Då kan Ungarelationer.se anställa en till psykolog och hjälpa ännu fler.
Här kan du lära mer om hur du kan bidra till Ungarelationer.se via The Body Shop.
Estrid skänker till kvinnorättsorganistaion
Rakhyvelsprenumerationstjänsten Estrid skänker under Black friday hela sin vinst till organisationen The Fawcett Society som arbetar för jämställdhet och kvinnors rättigheter.
– Vi vill vara en motpol till den konsumtionshets som uppstår i och med Black Friday. Vi uppmuntrar kunder att fatta medvetna och långsiktiga beslut under helgen. Att få skänka dagens vinst till Fawcett Society är något vi är otroligt tacksamma att kunna göra, det tackar vi våra kunder för, säger Amanda Westerbom, medgrundare av Estrid.
– Vi välkomnar Estrids initiativ att stödja arbetet kring kvinnors rättigheter istället för att uppmuntra till överkonsumtion. Vi hoppas att fler företag väljer liknande väg, säger Manuela Campbell från The Fawcett Society.
Kampanjen pågår under 24 timmar den 27 November, på estrid.com.
LÄS MER: