Sofi Fahrman i drömsamarbete med Escada
Sofi behöver knappast någon närmare presentation, förutom författarinna till de två böckerna om Elsa är hon också en av Sveriges allra första och största ”influencers”. Numera bor hon i Stockholm igen, efter flera år utomlands i New York och Schweiz.
– Lite i samma veva som jag flyttade hem fick jag förfrågan om jag ville vara musa och ansiktet utåt för Escadas nya doft Celebrate N.O.W. Och det globalt, så det kändes verkligen som en ära, berättar Sofi på lanseringsdagen.
– Jag trodde faktiskt att någon hade busringt när de ringde och frågade mig, haha.
Läs också: Är du modevärldens nya toppchef?
– Även om jag inte varit med och utvecklat doften var det lite för bra för att vara sant när jag fick veta att dess toppnoter var en av mina favoritdofter, magnolia, kanel och ingefära. Plus att mitt mellannamn är Margareta och det hette den svenska kvinnan som faktiskt startade Escada på sjuttiotalet!
Kampanjen för Celebrate N.O.W plåtades och filmades strax utanför Alicante i Spanien.
– Vilken galen produktion det var! Fyra dagar som var helt magiska. Men mycket som skulle falla på plats, till exempel hade vi bara en exakt tagning på oss när jag skulle släppa den brinnande lanternan på bilden upp i luften, skrattar Sofi.
Förkortningen N.O.W står för Nature of Women och hyllar kvinnans natur – hennes mod, styrka och övertygelse. Och förmåga att ta vara på nuet. Precis som Sofi – därav den självskrivna kombon.
Doften släpps denna vecka exklusivt på Åhléns och lanseras sedan hos övriga återförsäljare vecka 36.