Solglasögon + Byredo-parfym = Sant!
Älskar du solglasögon – och parfym? Grattis! Nu kan du matcha de tu till perfektion. Ett nytt samarbete mellan parfymhuset Byredo och solglasögonmärket Oliver Peoples utforskar kopplingen mellan syn– och doftsinnet. I samarbetet matchas en limiterad doft från Byredo med specialdesignade Olivier Peoples-solglasögon i tre modeller vardera för honom och henne. Doften och solglasögon kan köpas var för sig, men allra finast är limitied edition-boxen i trä med ett handplockat kit där färgen på glasögonens lins matchar flaskan.
Doftinspirationen fick Byredos creative director och grundare Ben Gorham från staden Los Angeles och det neurologiska tillståndet synestesi, där två sinnen är sammankopplade. Ofta är det ovanligt kreativa personer som uppvisar synestesi (bland annat har Pharrell Williams pratat mycket om sin synestesi). Doften är unisex och flaskan finns i tre olika färger.
Det visuella materialet är fotat av Andreas Öhlund och Maria Therese tillsammans med supermodellen Frida Gustavsson och Carsten Höller. Limited edition-boxen säljs på utvalda varuhus och butiker runt om i världen för ca motsvarande 4 450 kr (enbart doft ca 1 400 kr).
Dammodellerna. Vilken lins– och flaskkombo gillar du bäst?
Av Maria Ahlgren Foto Andreas Öhlund och Maria Therese