Svenska skönhetsmärken som grundats av kvinnor
Beautybranschen – en industri som varje år omsätter hundratals miljarder, som främst används av kvinnor, men fullkomligt domineras av män... En del menar att beautyindustrin är ett ytligt universum som inte bidrar med något mer än dåliga skönhetsnormer. Men visste du att skönhetsvärlden också har en fantastisk historia vad gäller kvinnliga rättigheter?
Så sent som under tidiga 1900-talet blev det röda läppstiftet till exempel en symbol för kvinnliga rättigheter och kampen om den kvinnliga rösträtten. Med och påverkade gjorde ingen mindre än beautygurun och kvinnoaktivisten Elizabeth Arden som då delade ut rött läppstift till de marscherande kvinnorna på New Yorks gator. Och plötsligt var "det lilla röda" en kraftfull symbol och en del av uniformen.
SKÖNHETSFÖRETAG SOM DRIVS AV KVINNOR
Men historien tar inte slut där! I Sverige ligger vi verkligen i framkant inom beautybranschen och för det har vi många kvinnliga entreprenörer att tacka. Visste du till exempel att succémärken som Mantle, Common Clouds och Hickap alla har grundats och drivs av kvinnor?
ELLE har samlat några av Sveriges kvinnliga beautyentreprenörer som dagligen inspirerar oss. Här är 9 skönhetsmärken du inte får missa!
Common Clouds
Aknepositiva märket Common Clouds, som grundades 2022, hyllar huden – oavsett hur den ser ut. Här finns ingenting som heter "dålig och oren hud", här finns bara en välkomnande värld full av fina, fluffiga moln. Och det gör en varm i hjärtat!
Bakom märket står vännerna Maria, Cajsa och Helena som alla bidrar med sin expertis. Skönhetsjournalisten och Beauty food-författaren Maria Ahlgren har med sina många år inom branschen testat tusentals produkter. Creative director Helena är inte bara en fena på design, utan har också själv kämpat med tonårsakne. Och Common Clouds VD, Cajsa, har flera år av marknadsföring och produktutveckling inom skönhetsbranschen i bagaget.
Med andra ord en dundertrio som inte bara visar att kvinnor kan, utan också att kvinnor kan – tillsammans!
– Startup-livet är en galen bergochdalbana med höga toppar, men också djupa dalar av tvivel och oro. Men allt är – klyschigt nog – värt det när en ung person skriver att de mår bättre med sin akne när de känner sig representerade i våra bilder och kampanjer, och att våra produkter hjälper deras hud att må bättre, säger medgrundare Maria Ahlgren.
Mantle
Svenska CBD-märket Mantle blev snabbt en snackis världen över eftersom märket var tidiga med att kombinera cannabis och hudvård. Bakom märket står kvinnorna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist som båda vill visa att skönhetsbranchen kan vara snäll och inkluderande. Inte bara syns detta i företagets marknadsföring där alla kön, färger, former på kroppar och åldrar inkluderas.
I en tidigare intervju med ELLE pratar medgrundare Stina Lönnkvist om företagande och säger bland annat:
– Nyfikenhet och driv är dina bästa tillgångar! Du behöver inte kunna allt, men ta rygg på experter med erfarenhet. Och våga tänka nytt! På Mantle tittar vi ofta på klassisk hudvårdsestetik och gör precis tvärtom.
For textured hair
I slutet av 2022 lanserades hårmärket For textured hair, ett märke som erbjuder svensktillverkade (och snälla) hårvårdsprodukter för texturerat hår. Det efterlängtade hårmärket, som grundats av Alexandra Rydberg, känns genomtänkt i minsta detalj, har en ursnygg design och fin story. Alexandra startade märket för att normalisera och minska okunskapen om texturerat hår.
Dessutom känns hårmärket verkligen i framkant vad gäller innehåll och branding. Här kan du till exempel få privat videocoaching för att lära dig hur du bäst tar hand om ditt hår. Vi spår succé!
Maggie by Kakan
Hudvårdsnörden, kreatören, inspiratören och såklart ELLE-profilen Kakan Hermansson bjöd på en av 2022s största snackisar när hon lanserade hudvårdsmärket Maggie by Kakan. Vid sin sida har hon VD Åsa Asplund, som även hon har jobbat många år i beautybranchen.
– Maggie by Kakan är min dröm- och hudvårdsvision, en vision jag fantiserat om i många år. Det började med ett vansinnigt beautyintresse under tonåren, tog mig vidare till en punkig 20-årsålder med endast solskydd som hudvårdsintresse. Till att de senaste åren bloggat om hudvård där kommunikationen med mina läsare är min främsta syssla, berättar Kakan i en tidigare intervju med ELLE.
caia cosmetic
Ingen lista om kvinnligt entreprenörskap är komplett utan Bianca Ingrossos namn i toppen! Bianca grundade Caia Cosmetics 2018 och snabbt blev märket en stor succé. Vid sin sida hade hon också bland annat agenten och kollegan Vanessa Lindblad. Två år senare sålde Bianca Ingrosso en del av företaget för en affär på närmare 200 miljoner, enligt Dagens Industri.
De senaste åren har Caia både expanderat i sortiment (och adderat hud- och hårvård), samt breddat sin marknad. Visste du till exempel att Biancas märke även gör succé i till exempel Norge och Tyskland?
Savour
Linda Landenberg är kvinnan med Sveriges kanske vassaste näsa! Linda jobbade i många år som doftkonsult på NK (och var också med och utvecklade hela NKs doftavdelning), men 2021 lanserade hon det egna doftmärket Savour. I dag finns nio parfymer i sortimentet och förutom det erbjuder Linda också digitala utbildningskoncept inom doft.
Hickap
Beautyentreprenörer och influencern Wilma Holmqvist resa med Hickap började 2016 och blev snabbt en megasuccé. Sedan dess har företaget utvecklats – ordentligt. Först ut var veganska (och prisvärda) sminkborstar, som sålde slut ungefär samma sekund som de kom in. I dag erbjuder märket även svensktillverkad hudvård och makeup och Wilma är fortfarande med och utvecklar produkterna!
EMMA S
Efter många år med en otrolig modellkarriär sadlade den tidigare supermodellen Emma Wiklund (tidigare Sjöberg) om och satsade på hudvård! Vid sin sida hade hon också vännen Nora Larssen som fortfarande sitter med i styrelsen. I dag står märket bakom en rad hyllade produkter som alla är tillverkade i Sverige.
Acasia skincare
Acasia skincare har blivit ett hudvårdsmärk att räkna med, men vad många kanske inte vet är att det står en svensk kvinna bakom märket. Hudterapeuten Anna-Karin Wahlberg grundade Acasia skincare 2017 och har sedan dess lanserat favoriter som Hyaluronic Super Serum, 24H Repair Cream och såklart den omtyckta sheet masken Start Me Up Sheet Mask.