Byredos Ben Gorham designar Rosa Bandet 2019
En tidig vårdag för tolv år sedan ringde det från receptionen till mig på ELLE. Jag hade precis börjat på magasinet och en vän till mig hade tipsat om ”en lång, tatuerad kille som gör doftljus i en egen liten fabrik på Telefonplan och nu ska göra sin egen parfymlinje”.
2007 fanns knappt nischparfym på kartan i Sverige – än mindre ett svenskt parfymhus. Jag blev nyfiken och efter mötet kan man säga att jag drabbades av ”Ben Gorham-effekten”.
Hans redan då tydliga idé om hur han ville skapa Sveriges första moderna parfymhus var fascinerande. Byredo, vars namn är en lek med Shakespears by redolence (väldoft) och by reminiscens (minne), var då endast tre parfymer som Ben hade i små prover – bland annat numera klassiska Gypsy water.
Ben Gorham – tidigare proffsbasketspelare
Bens brokiga bakgrund som kringflackande proffsbasketspelare och hans uppväxt med en indisk mamma och en kanadensisk pappa, som fick honom att kryssa mellan Akalla utanför Stockholm, Indien och Kanada, var uppenbart fängslande. Hans lugn och tydliga fokus vittnade redan då om att han var en visionär.
Det estetiska uttrycket hade redan från början hittat sin form och han var också på det klara med att han skulle skapa parfym utifrån upplevelser och minnen. För trots att han inte själv är skolad parfymör verkade han säker på vilken typ av doftuniversum han ville skapa.
Jag minns känslan efter mötet, det var så tydligt att han hade något stort på gång. Jag gick direkt tillbaka till skrivbordet och skrev den allra första artikeln om Byredo.
Global doftsuccé
Och visst var han i början av det som skulle komma att sätta Sverige bland de främsta länderna på världens doftkarta. I dag finns Byredo på 50 marknader, med egna flaggskeppsbutiker och stilrena diskar i alla världsmetropoler. Säg den doftintresserade estet som inte skapat stilleben hemma med Byredo-ljus och parfymer (och eventuellt lagt ut på Instagram under en av närmare 20 000 hashtags för #byredoperfums).
För sex år sedan köptes delar av Byredo av investmentbolaget Manzanita Capital, vilket gav Ben nya investeringsmöjligheter. Och sedan dess omfattar varumärket Byredo inte enbart dofter – mode (ett av Bens andra stora intressen) i form av väskor, kostymer, skor och läderaccessoarer är sedan ett par år tillbaka en viktig del av Byredos universum. I våras presenterade han en kapsylkollektion, inspirerad av basketligan NBA, med kostymer och skor under Paris modevecka.
– I dag ser jag Byredo som något som kan komma i olika skepnader, som kapsylkollektionen som går under namnet Byproduct. Byredo har alltid fått växa långsamt. När vissa investerar pengar i köpta likes har vi investerat i personal. När andra fokuserar på att göra content, öppnade vi en ny butik. Jag har alltid sett Byredo som något som ska upplevas som tidlöst.
Selektiv med samarbeten
Ben har genom åren varit selektiv när det gäller samarbeten kopplade till hans namn. Elevator Music, vännen och modedesignern Virgil Abloh och svenska outdoormärket Peak Performance är några av få exempel på varumärken som Ben samarbetat med. Nästa år släpps ett större doftsamarbete med Ikea.
Designar Rosa Bandet 2019
Men det krävdes ingen längre betänketid när Ben Gorham fick förfrågan om att designa årets Rosa Bandet för Cancerfonden.
– Först var det väl lite ”varför jag?” och ”vad har jag för infallsvinkel?”. Men jag förlorade min svärfar – min frus pappa och mina barns morfar i cancer i fjol. Det var ett mycket snabbt förlopp som så klart har påverkat oss alla, så jag kände direkt att vi skulle dedikera det till honom.
– Det som skiljer det här samarbetet från andra är att det på många sätt handlar mer om Cancerfondens kampanj, än om mitt namn och mitt ansikte.
Hur kom du på idén till både band och armband?
– Grundidén var att hitta en form, ta den framåt och även rikta den mot en målgrupp med både yngre människor och män, som kanske inte tidigare uppmärksammat bandet i samma utsträckning som kvinnor.
– Cancerfonden har väldigt mycket fokus på hälsa – hur vi äter, lever och motionerar. Och hälsa är något som är viktigt för mig, idrott har alltid varit en stor del av mitt liv. Så jag började fokusera på ett formspråk och landade i ett snöre. Eller snarare ett rep som är kopplat till klättring – en hobby som jag själv började med för ett par år sedan.
– I klättringen kommer man i kontakt med de vävda nylonrepen, det gav årets rosa band ett mer personligt uttryck för mig.
Ska bli ett budskap som fortlever hela året
– I diskussionerna jag och Cancerfonden hade framgick det att det rosa bandet ofta köps i oktober för att bäras på höstjackan den månaden och sedan läggas undan. Jag ville hitta en form som gör att man kan bära det hela året och jag ville att folk skulle se något annorlunda i år. Att Rosa Bandet blir ett budskap som fortlever hela året – för cancer existerar inte bara i oktober.
– Sedan ville jag att man skulle kunna bära bandet på ett annorlunda sätt. Så jag har även designat det som ett armband som förhoppningsvis bättre kan appellera till en annan målgrupp, som män.
Fanns det fler aspekter som fick rymmas i bandet?
– Jag ville också spegla att det finns hopp – att cancer inte bara är tungt och tragiskt. I dag med all forskning och framsteg som görs är det viktigt att det positiva som sker också får ta plats, att det i dag finns många effektiva behandlingar och att folk kan känna hopp.
Om Rosa Bandet
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober månad varje år, med syftet att samla in pengar till forskning, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor.
Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj tillsammans med privatpersoner, företag och föreningar samlat in 843 miljoner kronor.
Rosa Bandet kostar 40 kronor, varav mindre än tre kronor går till tillverkningen. Resten går oavkortat till Cancerfonden. Armbandet kostar 100 kronor och är tillgängligt i mindre upplaga på Ica och sportkedjan XXL.