3 days of design 2021 – 7 stora inredningstrender
Mellan 16 september och 18 september förvandlades Köpenhamn till ett extra pulserande design- och inredningsmekka tack vare 3 days of design. Det maffiga evenemanget gick av stapeln strax efter Salone del Mobile, Milanos maxade möbelmässa full av spännande trender och nya tendenser inför 2022.
Vi listar sju tydliga trender från 3 days of design som vi ser mer av 2022:
1. Länge leve lila
Trendfärgen 2022? Lila, lavendel, violett, mauve... Kärt barn har många namn vilket även gäller hetaste nyansen nästa år. Jotun visade lila färger i vårens kollektion Playfull, den ljusare 20186 Lavender Touch och den lite mörkare 3377 Slate Lavendel, som med fördel matchas med gult eller grönt för en lekfull look.
Även danska New Works tog in lila element i bordsserien Florence, där den livfulla, lila calacattamarmorn ersatt den lugnare carraramarmorn. Spännande och dramatiskt! Lila hittas även på mindre inredningsaccessoarer från bland annat Broste Copenhagen.
2. Gardiner på nytt sätt
Gardinen har fått en helt ny roll i hemmet, inte minst i spåren av pandemin. Strunta i tapeter och låt tunna gardiner hänga längs väggen, gärna ton i ton som vi ser hos art directorn Peter Savilles nya kollektion för Kvadrat. Gardinerna skapar inte bara en ombonad känsla utan ger skön akustik.
&Drape använder även gardiner för att skapa rum i rummet, med organiskt böljande gardinskenor. Tunna gardiner som låter ljuset lysa igenom är ett elegant alternativ till trista persienner när solen skiner in på hemarbetsplatsen.
3. Återvinnare
Återvunnen plast i olika former dök upp hos nästan alla varumärken under 3 days of design. Företaget Formel A samarbetar med den danska designern Eva Harlou och släpper Friday, döpt efter känslan man har när man kommer hem en fredagskväll och kastar sig ner i en mjuk soffa för att bingetitta på en Netflix-serie (eller bjuder in till en avslappnad AW för all del).
Här märks att textilier av återvunnen plast nått en ny nivå, med en boucléliknande textur (i sig en microtrend!). Det är en modulsoffa, vilket är ännu en trend i hållbarhetens spår, då modulmöbler kan anpassas och delas upp och på så sätt få ett längre liv eftersom de enklare kan följa med i flyttar och mellan generationer.
4. Doftsätt ditt hem
Doftljus har blivit en given inredningsaccessoar som skapar stämning och identitet i hemmet. Nu utvecklas trenden. Frama lanserar en nya doftserie, Komorebi, som innehåller både parfym och rumsdofter i form av lerkulor, essentiella oljor och doftljus.
Brandt har släppt flera snygga aromalampor och lanserade en ny essentiell olja i samarbete med hajpade designhotellet The Audo under 3 Days of Design.
5. Belysning i blickfånget
Moderna tolkningar av den klassiska kristallkronan fanns det gott om under designdagarna i Köpenhamn. New works släpper ett spännande samarbete med designern John Astbury, som gjort Margin – en maffig centrepiece i stilren textil. Det unga danska designföretaget Nuura har gjort stilrena, skandinaviska varianter av kristallkronan till sitt signum.
Nya företaget Astep visade kommande lampan Isol (efter den italienska ordet för ö, Isola), i design av danska arkitekten David Thulstrup. Det är en cylinderformad lampa i ljudabsorberande tyg som kommer i tre storlekar. (Kuriosa: Företagets grundare är Alessandro Sarfatti, barbarn till en av lamphistoriens absoluta mästare Gino Sarfatti, vars lampkrona 2097 för Flos under en period återfanns i de flesta större våningar i Stockholm.)
6. Bärbara lampor
Som en kontrast mot de enorma takkronorna kommer en hel rad mindre, laddningsbara lampor. &Tradition, Astep, Louis Poulsen, Umage visade alla upp dessa sladdlösa och bärbara lampor, som likt forna tiders ljus kan bäras med från soffan till sängen till balkongen till skrivbordet.
Bland annat lanseras Verner Pantons numera bärbara Flowerpot i flera nya färger och Asteps Pepa av Francesco Faccin är något så ovanligt som en lampa nästan helt i trä.
7. Glas som godis
Från Hays gulliga lilla pressokaffekokare med karamellsöt knopp till Luca Nichettos nya lampa Dhala för Stellar Works, i exklusivt Muranoglas – glas har definitivt gått om keramik som trendmaterial.
Inte minst med föregångaren Helle Mardahl i spetsen, som utökade sin godisbutik till glassortiment med nya kollektionen The diner dream.