5 trender från möbelmässan i Milano att hålla koll på
1. Vinröd är färgen
Årets färg är vinröd, burgundy eller om du föredrar namnet oxblod. Det är en nostalgisk färg som fungerar väl med vanilj, grönt eller varför inte mintblått? Inspirationen kommer från de äldre caféerna i Medelhavsregionen. Passar fint på ting i lite grövre former och absolut på plast. Gucci gjorde ett stort nummer av vinrött på mässan i Milano och kallar den Rosso ancora, den ska tolkas som en klassisk, italiensk färg. Italienska Cassina visade mycket vinrött på sina 30- och 40-talsmöbler av Carlo Scarpa. Allt för att förstärka just nostalgin.
2. Vita metaller skiner
Vi har sett de vita metallerna ett tag nu, framför allt på möbler i stål och aluminium. Det som känns nytt för 2024 är hur möblerna i vit metall blir alltmer skulpturala. Större pjäser som får ta plats. Och den vita metallen behöver absolut inte vara hård, fler och fler stoppade möbler kommer i metalliska möbeltyger.
3. Håll med om hållbart
Självklart fortsätter frågan om hållbarhet att stötas och blötas i branschen. Allt annat vore otänkbart. I år ser vi hur nya material 3D-printas eller pressas ihop. Under själva mässan fick italienska Arper mycket uppmärksamhet för samarbetet med svenska PaperShell, de har tagit fram en ny teknik för att använda spillträ från skogsindustrin. Generellt är frågan fortsatt riktad mot material; vi pratar mer om vilket material produkten är gjord av, än andra hållbarhetslösningar.
4. Fashion statement
Modehusen fortsätter att ta plats på den stora inredningsveckan, alla de stora spelarna har egna heminredningskollektioner numera. Lyxigt, närmast ouppnåeligt. Gucci var på plats, men även Hermès, Fendi, Karl Lagerfeld, och Dolce & Gabbana. Vi kunde också se hur företag som Zanotta samarbetade med modetidningen Highsnobiety. Bland de mest omtalade och uppmärksammade utställningarna på stan var den som vår italienska systertidningen Elle Decor kurerade. Flera av modehusen fortsätter att göra aktiviteter utan produkter; Prada höll hållbarhetsföreläsningar och Miu Miu stod värd för bokklubbar. Loewe, som var haussat förra året, försvann lite i bruset med sina hållbara lampor. Och modehus som Dior hoppade helt över deltagande i år.
5. 90-talet i fokus
Vi har länge rotat i arkiven efter nostalgi. Och just nu lockar 90-talet mest av alla decennier. Storheter från den tiden, som Philippe Starck, hade flera lanseringar av klassiker under möbelmässan i Milano. Moroso gjorde också en stor grej av Ron Arad, som ju var kändisarnas möbeldesigner på 90-talet. Se framför dig en musikvideo av Madonna från årtiondet och du kan räkna med att hans möbler finns med. Numera i nyproduktion. Det talas också om att streetkulturen från 90-talet kommer tillbaka och vi ser mycket inspiration från streetwear med typiska revärer och färgdetaljer. Nike gjorde en omtalad utställning med gänget som hängde med den alldeles för tidigt avlidne amerikanske designern Virgil Abloh. (Han låg bland annat bakom lyxvarumärket Off-white).