Nu gör Åhléns inredning som gör skillnad
Åhléns lanserar i dagarna kampanjen Inredning som gör skillnad där 1 000 produkter på åhens.se kommer att märkas med en röd husikon men ett hjärta i. När någon köper produkten skänker Åhléns samtidigt en likadan produkt till Stadsmissionens skyddade boenden för kvinnor och barn i utsatthet. Produkterna har valts tillsammans med Stadsmissionens personal.
På Åhléns hemsida kan man följa vilka och hur många produkter som skänkts och om en produkt tar slut kan kunden välja en annan vara eller välja att skänka ett belopp till Stadsmissionens verksamhet.
Åhléns har även valt att inreda ett skyddat boende, tillsammans med inredaren och samtalsterapeuten Lo Bjurulf , för att visa skillnaden som de skänkta produkterna kommer kunna göra. För att skapa en fridfull plats har Lo utgått från orden: hållbarhet, återbruk, medvetenhet, gemenskap och kreativitet. Alla produkter som använts är en kombination av Åhléns egna sortiment samt second hand inhandlade från Stadsmissionen. Efter kampanjen kommer fler boenden att inredas.
Kampanjen är en del av ett större samarbete mellan Åhléns och Stadsmissionen, som arbetat tillsammans sedan 2000. Varje år söker sig kvinnor som blivit utsatta för våld i hemmet till Stadsmissionens skyddade boenden. Där kan de leva i trygghet och få hjälp att gå vidare i livet.