Äkta vara!
En designklassiker är en del av vår moderna historia, men det är bara originalen som är genuina länkar tillbaka i tiden. Att handla med kopior är inte bara omoraliskt, det är olagligt.
Egentligen borde frågan kring designklassiker och kopior vara enkel eftersom det faktiskt är olagligt både att tillverka och att sälja kopior av de allra flesta av de möbler som vi betraktar som moderna klassiker. Ändå finns det en stor marknad för kopior, och företag placerar sin verksamhet i länder med en annan lagstiftning kring upphovsrätten för att kunna kringgå lagen och marknadsför sina kopior med dimmiga argument om att formgivarna säkert skulle opponera sig mot priserna på originalen om de ännu varit i livet.
Men vad är egentligen ett original? Eftersom upphovsrättslagen inte tar hänsyn till material och tillverkningssätt är det föremålets utseende som skyddas.
– Det är ett formskydd, som skyddar uttrycket eller formen som idén tar sig, säger Eva Blum, advokat specialiserad på upphovsrätt.
Hon påminner om att det alltid finns en människa bakom en produkt: en formgivare som ska försörja sig själv och sin familj på de royalties som betalas ut från tillverkaren. Efter formgivarens död betalas dessa royalties ut till arvtagarna. De tillverkare som inte har kontrakt på att tillverka designmöblerna betalar aldrig ut några royalties vilket innebär att man genom att handla från dem förvägrar formgivarens efterlevande en del av deras arv.
Det är en aspekt på det hela. En annan är att formgivaren sällan är ensam i designprocessen, utan arbetar i nära samarbete med de företag som producerar möblerna. ”En möbel har alltid en mamma och en pappa”, som Antonio Citterio uttryckte det när jag träffade honom i november: det är bara tillsammans med en god producent som verkliga möbelklassiker kan bli till. I just hans fall är denna producent B&B Italia, men detsamma gäller alla de formgivare som skapade de möbler som blivit 1900-talsklassiker. Utan Vitra, Knoll, Herman Miller, Cassina, Fritz Hansen, Carl Hansen & Søn, Louis Poulsen och andra seriösa möbeltillverkare hade vi helt enkelt aldrig fått några klassiker.
Några som väl känner till problemet med att identifiera original är Ulrika Ruding och Malin Rebessi, experter vid Stockholms Auktionsverk och vana vid att skärskåda små och stora designföremål. De vittnar om hur svårt det är att känna igen original om de inte är märkta av tillverkaren.
– Ofta är det ingen större skillnad i kvaliteten på de kopior som kommer in jämfört med originalen.
Eftersom det är på andrahandsmarknaden som förvirring kan uppstå och man lätt kan bli lurad är det viktigt att handla från seriösa auktionshus och handlare. Ulrika Ruding och Malin Rebessi uppmanar alla originaltillverkare att bli bättre på att märka möblerna.
– Cassina är bra på det, de har alltid ett nummer inpräglat i ramen på sina möbler. Man ser på numret exakt när möbeln är tillverkad, berättar Malin Rebessi.
I brist på märkning är proveniensen eller möbelns ägarhistoria viktig. Om man vet när och var en möbel är köpt och kanske till och med har kvittot kvar så är det ett bra sätt att styrka att det verkligen är ett original man har.
– Om du till exempel har föräldrar som har möbelklassiker så fråga dem om de har kvittot kvar och be dem skriva ner allt de vet om möbeln. Det är ovärderligt den dag möbeln ska säljas, säger Ulrika Ruding.
Vad säger lagen?
Vem som har rätten att tillverka och sälja ett designföremål regleras i upphovsrättslagen, samma lag som gäller för alla andra konstverk som texter, musik, film, bildkonst, arkitektur och datorprogram. I lagtexten benämns designföremål ”brukskonst” och upphovsrätten för ett ”alster av byggnadskonst eller brukskonst” gäller i 70 år efter upphovsmannens död. Det är designerns arvingar som äger rätten till verket och som kan bestämma vem som får tillverka och sälja till exempel en stol. Upphovsrättslagen är densamma i större delen av EU, men fram till nu har vissa kopieföretag utnyttjat det faktum att skyddet för massproducerad design bara gällt i 25 år efter upphovsmannens död i Storbritannien. Upphovsrättslagen är nu på väg att EU-anpassas i Storbritannien så att de också skyddar design i 70 år efter formgivarens död.
Den som har köpt en kopia från Storbritannien har alltså hittills inte begått något lagbrott, men det är viktigt att påpeka att det är olagligt att sälja en kopia vidare. En kopia har alltså inget andrahandsvärde.
Designklassikernas formgivare
Fram till 70 år efter en designers död är det ett lagbrott att tillverka eller sälja ett föremål utan de efterlevandes tillåtelse. Här är några av de mest kopierade internationella formgivarna till designklassiker som fortfarande skyddas av upphovsrättslagen.
Arne Jacobsen (1902–1971) Myran, Sjuan, Ägget, Svanen med flera, tillverkas av Fritz Hansen.
Charles Eames (1907–1978) & Ray Eames (1912–1988) Lounge Chair, Plastic Chair, DCM med flera, tillverkas i Europa av Vitra.
Charlotte Perriand (1903–1999) samarbetade mycket med Le Corbusier, Cassina.
George Nelson (1908–1986) Wall Clocks, Marshmallow Sofa med flera, tillverkas av Vitra.
Hans J Wegner (1914–2007) CH24/Y-stolen, CH07/Shell Chair och många fler tillverkas av Carl Hansen & Søn.
Harry Bertoia (1915–1978) Diamond Chair med flera, tillverkas av Knoll.
Isamu Noguchi (1904–1988) Coffee Table och olika rispapperslampor med mera, tillverkas av Vitra.
Jean Prouvé (1901–1984) Vägglampan Potence med mera, tillverkas av Vitra.
Le Corbusier (Charles-Édouard Jeanneret) (1887–1965) Mängder av välkända klassiker som LC2 och LC4, några formgivna tillsammans med Charlotte Perriand och Pierre Jeanneret, tillverkas av Cassina.
Ludwig Mies van der Rohe (1886–1969) Ikoniska fåtöljen Barcelona med flera, Knoll International.
Marcel Breuer (1902–1981) Wassily Lounge Chair med flera, tillverkas av Knoll International.
Poul Henningsen (1894–1967) Alla de välkända PH-lamporna, tillverkas av Louis Poulsen.
Verner Panton (1926–1998) Bland annat Panton Chair, Vitra, Tivoli Chair, Montana och lampan Panthella, Louis Poulsen.
Så undviker du att bli lurad
- Handla bara av seriösa återförsäljare om du köper nytt.
- Original kostar. Det går helt enkelt inte att göra en ”bra affär” genom att köpa billigt.
- Handla bara av betrodda auktionshus och handlare när du köper begagnat. De tar ansvar för vad de säljer.
- Original är ofta märkta på något sätt. Lär dig att hitta de karaktäristiska kännetecknen.
Av Karin Ohlsson-Leijon