Ann Demeulemeester i exklusiv intervju
Det är inte ofta nyheter på inredningsmässor ger skälvningar i modevärlden, men när belgiska Serax i början av september presenterade sitt samarbete med Ann Demeulemeester på Maison & Objet i Paris var det inget mindre än en sensation – samarbetet innehåller ett hundratal produkter, porslin, glas, bestick och lampor som inte liknar någonting man tidigare sett och presenterades i två cirkelrunda montrar inramade av fransar.
Det hade hunnit gå nästan sex år sedan hon och maken Patrick Robyn lämnade arbetet med modekollektionerna i företaget som bär hennes namn och som de startade tillsammans i Antwerpen 1985, som en i den legendariska ”gruppen” Antwerp Six. Sex år av tystnad och väntan hos hennes hängivna beundrare. Under nästan 30 år hade hennes skulpturala kollektioner, oftast endast i svart och vitt, haft en unik plats i modevärlden. Vad skulle bli nästa steg?
”Det farliga med drömmar är att de ibland blir verklighet”
En vecka efter lanseringen på Maison & Objet ringer Ann Demeulemeester upp från sitt hem på landsbygden utanför Antwerpen för att prata om arbetet med kollektionerna och hur det kom sig att hon började arbeta med keramik.
Men egentligen började det med någonting annat. Efter att länge ha bott inne i Antwerpen i det enda Le Corbusier-ritade huset i Belgien flyttade hon och hennes man ut på landet, till ett 1800-talshus med en stor trädgård för några år sedan.
– Jag drömmer mycket och det farliga med drömmar är att de ibland blir verklighet. Jag drömde om att bo på landet och nu gör jag det – på en plats mitt i ingenstans. Jag har en köksträdgård, en blomsterträdgård och en rosenträdgård. Min man och jag ritade trädgården tillsammans och jag är kär i den. Jag älskar känslan att ha händerna i jorden: wow! Man skapar verkligen i trädgården, berättar hon entusiastiskt.
I köksträdgården odlar Ann grönsaker som hon gärna lagar till och som den kreativa person hon är ville hon göra fat som passade att servera de hemodlade grönsakerna på. Hon var nyfiken på att arbeta med porslin och började utforska materialet 2014. Ann Demeulemeester betonar att hon inte är någon som gör något som en ”hobby”, allt är på allvar, så hon började med att ta lektioner och åkte till både England och Frankrike på ”master classes” i keramik. Maken Patrick Robyn hjälpte henne att bygga en verkstad, som även utrustades med en brännugn.
Skulptering – viktig del av kreativa processen
– Man måste alltid arbeta hårt när man ska lära sig någonting nytt och jag älskar det! Jag arbetade ensam med leran och behövde inte förklara för någon hur det skulle vara eller vad det skulle bli.
Men även om tekniken och materialet var nya för henne var det ett arbetssätt hon kände väl. Att skulptera har alltid varit en naturlig del av Ann Demeulemeesters kreativa process och hon betonar att även när man designar kläder arbetar man i 3D och att hon alltid har skulpterat fram formerna på exempelvis skor och klackar.
Arbetet i verkstaden var produktivt – till slut hade Ann ett helt skåp fullt med tallrikar, fat och skålar och varje gång hon hade middag dukade hon med sin egen keramik. Vännerna uppskattade faten och försökte länge övertala henne att tillverka dem i större skala, men det var först när en vän ville presentera henne för Axel van den Bossche, ägare av Serax, som tankarna blev mer konkreta. Han kom hem till Ann och fick se vad hon hade gjort och blev genast intresserad av att producera keramiken.
– Det var ett bra möte, men jag blev också rädd: hur skulle vi kunna göra detta i större skala? Jag är perfektionist och vill inte göra några förenklade varianter för att det ska massproduceras.
Axel van den Bossche bekräftar detta när jag träffar honom på mässan i Paris:
– Hon varnade mig och sa: ”Vill du verkligen jobba med mig, jag är perfektionist?”, säger han.
Samarbetet mellan Ann Demeulemeester och Serax
Ömsesidig respekt och förtroende ledde arbetet mellan Ann Demeulemeester och Serax framåt och på ett och ett halvt år lyckades de hitta ett sätt att producera som alla kunde vara nöjda med. Samarbetet mellan Ann och hantverkarna som målar porslinet på fabriken i Kina var tätt, trots att de aldrig träffades. Ann bad sin man filma henne när hon målade servisen Dé och skickade sedan filmerna till fabriken så att de skulle kunna se hur hon gjorde.
– När de skickade tillbaka filmer på hur de gjorde såg jag att det ändå inte blev rätt. Då insåg jag att de använde fel sorts penslar, så jag skickade mina egna penslar till dem, berättar Ann.
Så småningom var det en kvinna i fabriken som lyckades måla exakt likadant som Ann och hon i sin tur fick lära de andra.
– Det är så vackert att man kan samarbeta så trots att man befinner sig på andra sidan jordklotet. Känner man materialet kan man kommunicera med varandra.
Utöver kollektionen Dé, som har fokus på den målade dekoren, innehåller samarbetet ytterligare en porslinskollektion, Ra, som är mer skulptural i formen. Koppen i den servisen är också den allra äldsta av produkterna – Ann gjorde prototypen till den redan 2014. I den här kollektionen, som bygger så mycket på formen, låg utmaningen för producenten i att hitta rätt glasyr och få kanten mellan den matta utsidan som är grön eller svart och den blanka vita insidan exakt så knivskarp som Ann vill ha den.
Modernt möter medeltid
Ann Demeulemeester och Axel van den Bossche var överens om att lansera en stor kollektion och utöver porslinet bad han henne rita glas och bestick. Även när det gällde glasen kände Ann att hon ville göra flera kollektioner eftersom hon älskar både elegans och det mer ”konstruktivistiska”. Men en sak har alla glasen gemensamt:
– Alla glas är ganska små. Jag tycker inte om trenden med stora glas. Besticken var en verklig utmaning, berättar Ann.
Hon kände att alla andra bestick hade en ”doft” – en känsla av någonting bekant. Och om det är något Ann vill så är det att göra någonting nytt, någonting man inte har sett förut men som ändå känns självklart. Hon tecknade besticken med den föresatsen – och att de skulle kännas handgjorda – och resultatet känns modernt samtidigt som det har en känsla av medeltidsborg över sig.
– Alla delarna är lite olika. För mig är gaffeln perfekt med tre spetsar, kniven är vass och lite farlig, skeden är lång och elegant – och så ville jag såklart göra svarta bestick…
Anns ständige samarbets- och diskussionspartner i den kreativa processen är maken Patrick Robyn – hon beskriver det som om de har ett eget språk som de har utvecklat tillsammans och genom att de kan det språket så väl känns allt de skapar så tydligt Ann Demeulemeester. Som lamporna som också ingår i Seraxlanseringen och som först ritades för att passa in i deras bostad.
– Vi är ”makers”, behöver vi någonting så gör vi det.
Hur ser då planerna ut efter denna stora lansering? Frågan förblir obesvarad, just nu är Ann så glad över att inte känna sig tvungen att presentera 200 designer två gånger om året och hon känner en glädje över att arbeta med någonting mindre flyktigt än mode.
– Jag vill känna att jag är fri! Om man inte behöver göra en skiva så kommer musiken av sig själv. Framtiden är öppen – så länge vi har drömmar kan vi skapa.
LÄS MER:
Modedesignern Ann Demeulemeester i samarbete med Serax – se alla bilder här!