Materialmöten, spännande lösningar och mjuk känsla i gröna huset på ön
Från början var Christer Jonsson och Charlotta Halfwordson inne på järnvitriol på fasaden, fint med sin naturliga ådring. Sedan ville de ha tjära. Men huset på skärgårdsön Älgö, som ligger strax utanför Saltsjöbaden sydost om Stockholm, blev i stället grönt. När de skulle beställa tjäran från ett färgföretag dök en grön variant upp som nyhet i katalogen. Färgen matchar naturen så väl, och valet var lätt.
Charlottas bror bodde redan på ön, att tomten bredvid hans plötsligt blev till salu var en lyckosam slump.
– Vi kikade på tomter lite överallt i Nackatrakten, när vi till slut hittade den här, säger Charlotta.
Skogstomt nära havet på Älgö
– Vi gillade att det var nära havet och att det fanns en brygga där vi kunde ha båt. Det kändes kul att prova på ett alternativt sätt att bo och leva på, säger Christer.
Christer och Charlotta tyckte om tomten dels för dess storlek och dels för att den hade kontakt med skogen. Under hela planerings- och byggnadsfasen bodde de i en gammal sommarstuga på cirka 40 kvadratmeter. Och under den här tiden utökades familjen först med Curt och när han var knappt två år kom lillasyster Petronella till världen.
Christers pappa är arkitekt och ville rita huset. Christer och Charlotta samlade ihop mängder av inspirationsbilder och åkte runt och kikade på alla möjliga hustyper för att utröna vad de ville ha. Pappa Dimitri Perdikis skissade och lyckades fånga deras husdröm.
– Vi gjorde kalkyler och försökte förstå hur det rent konkret går till att bygga ett hus. Vi förvånades över alla krav, kontroller och lov som behöver godkännas i en byggprocess. En utmaning var också att i alla delmoment hitta ett sätt att bygga till ett så bra pris som möjligt. Vi köpte till exempel in allt material själva och hittade en byggfirma som gjorde allt förutom badrum, el och vvs, säger Christer.
Vad skapar karaktär i ett hus? Färgen så klart, materialval och läget. Men också fönster och hur de placeras. Det här var något som paret kände var avgörande. De ville ha ramar i trä och hittade ett snickeri i Vimmerby som gjorde dylika. En oregelbunden placering av fönstren för att få en levande känsla var också viktigt.
– Vi hade lite olika hjärtefrågor som vi värnade om. Lotta ville ha högt i tak och 2,95 m i takhöjd i vardagsrummet ger onekligen en väldigt härlig rymd. För mig var det viktigt med nivåskillnad, när man kommer in i hallen behöver man ta två trappsteg ned för att komma vidare in i huset, säger Christer.
En annan detalj de är extra nöjda med är spaljéerna som finns både inne och i trädgården, det ger huset en genomgående och unik identitet.
Spaljéer och tak i plywood
Planen att ha synliga bjälkar i innertaket på nedervåningen ändrades när de såg en inredningsbild med plywoodtak. Pappa arkitekten var helt med på noterna, och påpekade att det var viktigt att träets ådror placerades i blickens riktning.
Inredningen i huset är ett slags hybrid mellan 1950- och 60-talens arkitektur med designer som Alvar Alto, Jørn Utzon och paret Eames och en mer modern dito. Färg och en tillåtande känsla är viktigt, liksom varmt, levande och lekfullt.
– Det är extra roligt att Christer, som jobbar som scenograf, har byggt en del av möblerna. Då har vi kunnat bestämma helt och hållet hur stort soffbordet ska vara, hur djupt skåpet ska bli och så vidare.
Sommarstugan, som initialt var bostadshuset, har nu blivit familjens alldeles egna snickeri. Där har de kunnat snickra möbler, bygga och måla staket. Men vem vet, kanske bygger de ett stort växthus där i stället?
– Vi ser verkligen fram emot våren och sommaren nu för att på riktigt sätta igång med trädgården. Den är en förlängning och en inramning av vårt hus.
Foto: Lina Östling