Blicken från förr: Porträttmålningar har blivit en ny inredningstrend
Vi vågar mer färg och vill gärna gona in oss i mörka, trygga rum där saker från olika tider blandas till något personligt och unikt. Italienska Dimore Studio har snabbt blivit en inredningsförebild för många och från sydligare breddgrader smyger också en ny inredningsdetalj in, nämligen äldre tiders porträttmålningar. Ibland utan ram och lite nonchalant hanterade hellre än vördnadsfullt placerat med guldram. Och hellre ett påtagligt loppisfynd än en gammal respektingivande anfader.
– Med äldre målningar kan vi ladda våra hem med kraftfulla och innehållsrika accenter, säger Sofia Silfverstolpe som är generalsekreterare för Sveriges konst- och antikhandlareförening, Skaf.
Hon ser porträtten som del i en större trend i inredningsmagasinens värld, där vi allt oftare ser arkitektoniska rum med historia, ofta 1700- och 1800-talsmiljöer med stuckatur, högt i tak, öppna spisar.
– Det finns en sådan glättighet över vår historielösa tid, där vi lever våra liv genom sociala medier och bilder svischar förbi. Som motvikt till det längtar vi efter något som inte bara är yta utan har mer kvalitet och historia, som känns mer på riktigt och inte så förgängligt, säger hon.
Trendspanaren Stefan Nilsson är inne på samma spår.
– Ja, det här med historiska referenser är en tydlig trend just nu. Vi letar fördjupning och kunskap i vårt snabbrörliga samhälle. Vi söker sådant som håller över tiden, säger han.
Några väl valda historiska föremål kan också signalera att ”här bor en person som äger kompetens och kunskap”. Egenskaper och kvaliteter som kanske anses extra attraktiva i tider när alla hjul snurrar väldigt fort.
– Tidigare har vi alla jagat samma sorts mässingsljusstakar, nu är det unika saker vi vill ha. Sådant som visar på att den som bor här har säker smak och tid, kunskap och engagemang att leta efter de här sakerna, säger Stefan Nilsson.
Även om fenomenet med äldre porträtt än så länge tydligast syns i hem på kontinenten tror både Sofia och Stefan att vi framöver kommer att se mer av dem även i våra svenska hem.
– Jag tror vi kommer se ett ökat intresse för porträttkonsten framöver. Det är en spännande konstform, och det finns så väldigt mycket att utläsa ur porträtt, säger Sofia Silfverstolpe.
Stefan Nilsson tycker absolut att gamla porträtt kan göra sig lika bra i klassiskt skandinaviska hem som historiska kontinentala våningar.
– De är jättefina även i de vita väggarnas hem, och de ger absolut identitet, säger han, samtidigt som han är väldigt medveten om att det här med unicitet kan vara lite svårt för oss svenskar.
– Vi tycker ju om att vara homogena, och vi har ju haft lätt för att skaffa posters, alla dessa kakaoögon och Andy Warhol-citat … Därför tycker jag att det ska bli intressant att se om det här med äldre porträtt kommer att plockas upp och kommersialiseras, säger Stefan Nilsson.
Oavsett om det i slutändan blir en reproduktion av en känd Vermeer eller det där fantastiska loppisfyndet som i slutändan blir ett älskat inslag i ditt hem så är ett porträtt med ålder ett effektfullt sätt att skapa liv i en inredning. Placerar du det dessutom lite nonchalant, kanske ovanför ett element, förstärks bara känslan av fynd, vilket stärker din egen image av att vara en person med koll, intressant fritid och lagom excentrisk smak.
För det var väl det de här gamla porträtten handlade om, i alla fall mer än att visa upp någon gammal officerspamp ur släkten? Men för allt i världen, rata inte den gamla pampen om det nu är ett intressant porträtt! Sofia Silfverstolpe ger också rådet att inte bara stirra efter klassiskt vackra porträtt.
– Visst kan det vara lättare att fastna för en bild av en vacker kvinna än en ganska ful gubbe, men gubben kan också ha mycket karaktär som känns spännande att ha på väggen!