Cos skapar designpoesi i Milano
Sedan fem år tillbaka är modeföretaget Cos och dess samarbeten med olika designer och konstnärer en av de stora snackisarna under designveckan i Milano i april. Det har ofta handlat om rumsliga installationer som omsluter besökarna och ger unika upplevelser. Atul Pathak, global kommunikationschef på Cos, berättar att konst och design har varit en viktig del av varumärket från start, och han ser de årliga installationerna i Milano som ett sätt för företaget att ge något tillbaka till designvärlden.
– Våra kreativa team har en ständigt pågående dialog med konst- och designvärlden, och då och då händer det att en konstnär eller designer samspelar särskilt väl med företagets grundläggande värderingar, svarar han på frågan om hur man väljer ut de konstnärer man samarbetar med.
Årets samarbetspartner är Studio Swine, en Londonbaserad duo bestående av den japanska arkitekten Azusa Murakami och den brittiska konstnären Alexander Groves. I en före detta biograf byggd på 1930-talet visas den 4–9 april en installation för alla sinnen. Mitt i rummet står en skulptur som släpper ner rosa bubblor fyllda med konstgjord dimma.
– Förra året var så turbulent på många sätt så när vi fick frågan ville vi göra någonting kontemplativt. Och eftersom det är i april var det naturligt att se den japanska körsbärsblomsfestivalen som en inspiration, berättar Azusa och Alexander.
I sitt gemensamma projekt Studio Swine arbetar de ofta med frågor som har med hållbarhet, klimatfrågor och hur vi tar vara på jordens resurser att göra, och i utställningen i Milano vill de ”designa ett ögonblick snarare än föremål”. Med hjälp av modern teknik har de hittat ett sätt att skapa bubblorna som sakta faller likt blomblad och som bara brister när de kommer i kontakt med en människas hud.
– Besökarna får ta på sig handskar som gör att de kan ta på bubblorna utan att ha sönder dem. Vi älskar att utforska nya material och det är en passion vi delar med Cos – vår installation handlar om bubblornas förgänglighet och hur de reagerar med olika material, fortsätter de.
Det är en skönhetsupplevelse, men också en kommentar till människans relation till jorden och vad som påverkar årstidernas växlingar och den globala uppvärmningen. Azusa och Alexander säger att de är fascinerade av förhållandet mellan människan och naturen och menar att design egentligen är en fysisk manifestation av vår relation till världen.
– Egentligen är alla byggnader och föremål omkring oss ett resultat av att någon för två miljoner år sedan kom på hur man kunde hugga ner träd med en handyxa av flinta och därmed började påverka hur landskapet såg ut – vi älskar att utforska den tanken, säger de.