Därför älskar vi #hemma på Instagram
Det finns över 60 miljoner bilder under hashtaggen #home på Instagram. Ytligt – eller ett nytt sätt att umgås? För ELLE Decorations Katarina Matsson har den filtrerade inredningsvärlden på Instagram blivit lite av ett andra hem.
Av Katarina Matsson
Hej jag heter Katarina och jag är instaberoende.
Så. Då var det sagt.
Instagram har varit mitt medium ända sedan jag öppnade mitt första konto för snart fyra år sedan. När jag startade en renodlad inredningsprofil i december i fjol nådde mitt användande nya nivåer. En helt ny värld öppnade sig – en värld där pionerna alltid blommar, varje hylla är ett perfekt stilleben och en måltid aldrig intas utan att först beströs med färska blomblad.
Ytligt och ångestskapande, invänder vissa. Inte nog med att instavärlden bokstavligen är filtrerad (spoiler: själv använder jag nästan alltid appen Vsco:s filter HB1). Även omedelbarheten är en illusion där motivet oftast förberetts med närmast millimeterprecision – och ibland även fotats med professionell systemkamera. Tesen är att de perfekta bilderna får oss att känna oss misslyckade och otillräckliga när vi inte själva lever samma till synes fulländade liv. Det är en diskussion som pågått sedan bloggarna slog igenom för tio år sedan, men som idag måste nyanseras, menar Beata Jungselius som forskar om hur vi använder sociala medier vid Göteborgs Universitet.
– Så gör vi ju i alla sociala sammanhang. Sitter vi på en fest med nya vänner så visar vi bara upp vissa delar av vårt liv. Det är inget nytt i sig. Det som är lite klurigt är konsekvenserna av att vi blir exponerade för denna ”låtsasvärld” på så många plattformar idag. Det faktum att vi idag kan ta del av, såväl som dela med oss av, vad vi gör till betydligt fler än tidigare påverkar ju hur vi ser på varandra och förändrar vad det innebär att vara social, säger hon.
För att tala om mig själv – bakom varje instabild finns en odiskad frukosttallrik, en halvdöd växt eller en hög osorterad post. Det är ju just den skitiga vardagen jag vill fly med Instagram! Beata Jungselius har själv ett stort konto @plainpieces som är helt skilt från hennes forskarvardag.
– Jag var sjukskriven och startade det för att ha ett trevligt ställe att gå till. En annan stor instagrammare berättade att hon öppnade sitt konto för att ha en plats som var kravlös, glad och härlig – det blev en positiv spiral när livet var tungt, säger hon.
Jag har instavänner som jag knappt skulle känna igen om jag mötte dem på gatan, men via telefonen gläds jag åt deras bebisar, jobbframgångar, nya lägenheter, frodiga trädgårdar och goda frukostar. På samma sätt lider jag med dem när de berättar om sjukdomar, anhöriga som har det svårt och andra problem.
– Förut höll man det ledsna och besvärliga utanför internet, inom hemmets fyra väggar. Nu vågar allt fler dela med sig av jobbiga saker, säger Beata Jungselius.
Ytligt? Snarare tvärtom. I en digital värld förpestad av hatiska nättroll är inredningsvärlden på Instagram en mjuk, varm filt full av hjärteemojis, pepp och generositet. Och den sprider sig till verkligheten.
– Jag gjorde en fältstudie på en instawalk* och upptäckte att fotograferandet var underordnat relationerna. Att sitta ner och fika var minst lika viktigt som att ta kort, säger Beata Jungselius.
Biverkningar som maniskt feeduppdaterande, ”likes”-bekräftelsebehov och en stackars man som vrålhungrig måste vänta med frukosten om den är ovanligt vackert komponerad, vägs snabbt upp av floden av inspiration och kärlek.
– Det är intressant att folk pratar om Instagram som en plats. Eftersom alla har olika flöden så blir det helt olika platser beroende på vem som följer en och vem man själv följer, säger Beata Jungselius.
Däri ligger Instagrams stora styrka: Du bestämmer vad det är. Får alla svart-vita tavelväggar dig att tvivla på din egen färgstarka smak – avfölj! Påminner den flitigt förekommande Svenskt Tenn-vasen om din egen begränsade ekonomi – avfölj! På Instagram kan alla hitta #hem.
Följ Katarina på @ettrumtill
* Instawalk är när en grupp instagrammare med samma intressen träffas i verkligheten för att fota och umgås.