Därför är keramik den hetaste inredningstrenden
Modeskaparen Stine Goya samarbetar med Kähler, Liselotte Watkins har bytt målarduken mot gamla italienska keramikkärl och för första gången i Skandinavien ställs Picassos keramik (han gjorde cirka 4 000 objekt!) ut på Louisiana i Köpenhamn i vår. Och för alla småskaliga keramiker har Instagram blivit en ny plattform för att nå ut.
– Trenden är ganska bred, med både vackra handgjorda bruksföremål, som muggar och tallrikar, och konst- och prydnadsföremål, säger Karin Ohlsson-Leijon, innehållschef på ELLE Decoration.
Kakan Hermansson om kärleken till keramik
ELLEs Kakan Hermansson är i första hand konstnär och förälskade sig i materialet som 20-åring.
– Utan att låta som en hippie så var det som att jag för första gången upplevde ett slags lugn i min hektiska adhd-hjärna. Det är optimalt för mig att kunna gå från tanke och teori i hjärnan ut genom handen till leran, vet inget bättre sätt att kommunicera. Sedan finns en annan aspekt, den som handlar om att det aldrig går att kontrollera materialet fullt ut, leran är rätt störig och det gillar jag. Det spricker, slår sig och vill inte samarbeta, säger hon.
Det tummade och handgjorda är en trend som håller i sig, med representanter som just Kakan Hermansson, men även Emelie Thornadtsson, Gustaf Nordenskiöld och Eleonor Boström.
– De gör saker som ligger i gränslandet mellan bruksföremål och konst. Sedan finns det ju en stark trend när det gäller prydnadssaker och då passar de också in. Eleonor Boströms roliga och fantasifulla djur är saker som man absolut inte behöver men ändå bara måste ha för att de gör en så glad, säger Karin Ohlsson-Leijon.
Större intresse att göra själv
Keramiktrenden hör ihop med det stora intresset som märks för alla sorters hantverk – både att göra själv och att köpa.
– Jag tror att vi hela tiden söker det ”genuina” och det som ligger nära handen och långt ifrån det massproducerade. När gemene man kan köpa koppar för fem kronor på stora varuhus blir det, förutom en klassmarkör, också en positionering att konsumera det mer exklusiva. Plus, keramik är snyggt och alla kan relatera till konsthantverk och bruksföremål, det är avdramatiserat, inte som annan konst, säger Kakan Hermansson.
ELLE Decorations Karin Ohlsson-Leijon håller med.
– Inom inredning blir det allt viktigare att hitta sin egen, personliga stil och då passar unika, handgjorda saker perfekt. Det blir en stark kontrast till vår digitaliserade värld och jag tror att det är det många söker när de väljer keramikföremål – de ”jordar” en på något sätt.
Foto Victoria Stillwell