Nyhet: Designtorget satsar nytt
Förra året firade Designtorget 20 år. Nu kliver de in i framtiden – genom att blicka bakåt. I mitten av 1990-talet var Designtorget ett givet stopp för designintresserade svenskar. Där fick blivande stjärnor som Thomas Sandell en plats att utvecklas på och moderna klassiker fyllde hyllorna. Men i takt med att arenorna för ung design ökade i antal och internet gjorde marknaden global försvann företaget lite i skuggan. Nu är det dags att åter inta rampljuset – och inspirationen hittas i den egna historien.
– Vårt mål är att kunna lyfta formgivare från skolan ut i yrkeslivet, säger den nya kreativa ledaren Amanda Hasselström sittandes på en soffa av målade lastpallar på nya kontoret.
Alltifrån producenter till formgivare och samarbeten ses över. Målet är att ha 20–30 produkter i egen produktion. Hållbarhet är ett nyckelord.
– Vi tror att det är helt nödvändigt för att attrahera unga formgivare och överleva långsiktigt, säger Malin Löfmark, marknadskoordinator.
Under Designveckan fick vi en liten försmak av framtiden, när företaget slog upp dörrarna för allmänheten och lät utställningskonceptet Made and Merged husera i sina lokaler för att lyfta ny svensk design.
– Vi går tillbaka till kärnan och hjärtat av Designtorget, säger Amanda Hasselström.
På bilden: Under Designveckan öppnade Designtorget dörrarna för utställningskoncepted Made and Merged som lyfter fram unga formgivare. Grafiskt tryck Dam, design Lisa Billvik, 295 kr, Designtorget.
Av Katarina Matsson