Enkei är företaget som förvandlar skräp till högkvalitativ design
En rad oväntade möten ledde till att Miriam Bichsel och Lovisa Sunnerholm träffades. Men när de väl gjorde det kunde de inte sluta prata. Miriam, med bakgrund inom mode och marknadsföring, och Lovisa, med många års erfarenhet från hållbarhetsarbete på internationella storföretag, delade en vision. Att förändra designvärlden i grunden och bygga ett bolag med cirkulär produktion inom de planetära gränserna.
– Hållbarhet har länge varit en trade-off, det har inneburit att göra avkall på något. Många gånger har det betytt fulare produkter. Vi ville göra det åtråvärt, säger Miriam.
De inledde en lång researchfas med bland annat Rise, ett statligt forskningsinstitut för hållbar utveckling och tillväxt. När de insåg att bygg- och rivningsavfall står för ungefär en tredjedel av allt skräp i världen – 2020 stod det för ungefär 40 procent av Sveriges avfall, enligt Naturvårdsverket – förstod de att de hade hittat en guldgruva.
– Vi ville skapa en lösning med potential att vara skalbar, så att det inte bara landade i ett begränsat projekt. Vi identifierade något som det slängs mycket av och som ofta hamnar på deponi: byggkeramik, som handfat och kakel, säger Lovisa.
Tillsammans med Alena Simunic, teknisk chef för coatings & construction på IMCD Nordics och Baltics, utvecklade de ett recept som förvandlar byggskräpet till ett nytt fungerande material.
– De kallade det för mission impossible bakom våra ryggar. Man får verkligen kämpa, det ger absolut inga snabba kickar, säger Miriam och skrattar.
Enkei är lika mycket ett innovationsbolag, som ett designföretag. På möbelmässan i februari såg det nya materialet dagens ljus, i form av en lampa i design av Sofia Olsson från Asca Studio. Skärmen är gjord av restmaterial från modeindustrin, metalldetaljerna av fossilfritt stål, och alla delar kan enkelt tas isär och bytas ut vid behov. Tack vare materialen blir varje exemplar unikt.
När vi ses, på Fotografiska i Stockholm, har en ny serie taklampor precis monterats. Likt maneter flyter de poetiskt ovanför oss, framtagna med havstema och material från två nya skräpflöden: ostronskal från Lotta Klemmings ostronfarm och kasserade segel.
– Det är en oundviklig ordvits att vi belyser problemen, men framför allt lösningarna. Vi vill fortsätta göra objekt som är en förlängning av innovation och som kan bidra till något större, bättre och vackrare, säger Miriam.
Foto: Lousie Bahrton/Enkei