Experten tipsar: Så lyckas du med din Etsy-shop
Etsy har blivit en maktfaktor på nätet. Med över 30 miljoner registrerade användare är det nu den största handelsplatsen för mindre kreatörer som säljer hantverk, småskalig producerade prylar och vintage. Det gör också att det blir svårare och svårare att nå ut. Marc Shaw, policyansvarig på Etsy, vet hur du lyckas med din Etsy-shop. På Hemslöjdens seminarium Handmade Issues i tisdags delade han med sig av fyra nyckeltips:
1. Bli involverad med Etsys community. Gå med i en grupp, starta en marknad utanför nätet eller ställ till med slöjfester för att ta del av andras kunskaper och nätverk och sprida din egen butik.
2. Ta bra bilder. Hur fina saker du än gör kommer ingen att vilja köpa dem om de inte presenteras på ett snyggt sätt, så lägg lite extra tid på att ta bra och inspirerande bilder som verkligen visar upp produkten.
3. Använd dig av Etsys Seller Resources. Få tips om hur du sökmotoroptimerar din shop, marknadsför den med mera.
4. Berätta din historia. Kunder söker sig till Etsy för att de vill ha en personlig koppling till sakerna de köper. Genom att berätta om bakgrunden till dina produkter blir den kopplingen starkare och det du säljer mer unikt.
På bilden: Carolina Grönholms illustration Let’s go sailing.