Färgstark retro och skandinavisk design i trerummaren på Södermalm
Det har skalats ned på den orange fronten hemma hos Kristina Edell och Kevin Olberg, även om det kanske är svårt att tro. Men humorn finns där alltjämt, så mycket att ta in och så mycket form, färg och glädje, ”det är viktigt att det känns kul och glatt”. Parets trerummare på Södermalm är en fröjd för den som är svag för 1960- och 70-talens glada, närmast febriga designera. Designen som massproducerades på 1960-talet går fortfarande att köpa till ett rimligt pris.
– 80-talets eklektiska och färgstarka möbler från Memphisgruppen är numera också en favorit hos oss. Vi har några möbler och en lampa, säger Kristina.
När Kristina och Kevin flyttade ihop i förra lägenheten kom han med lädersoffa, kristallkrona och antika mattor. Kristina med möbler och lampor av bland andra Verner Panton och Eero Aarnio.
De gifte ihop stilarna. Behöll en och annan pampig krona och den stora, orientaliska mattan och mycket av Kristinas samling, det har blivit ett väldigt personligt hem.
– Vi har nog 90 procent skandinavisk design, finska stolar, danska hyllor och svensk soffa till exempel, säger Kevin.
Men det kan vara svårt att uppfatta vid en första anblick eftersom färgvalet inte är det klassiskt ljusa, skandinaviska. Hallen är stor och välkomnande klädd med klassiska, mönstrade tapeten Bengale från Manuel Canovas. Innanför ligger det vackert, blyertsgrå köket och ut mot gatan två stora sällskapsrum, där det ena är ett klassiskt vardagsrum, det andra matsal med en arbetshörna. Mot gården ligger sovrummet, som andas stillhet.
Det är allt annat än en slät palett, här råder kärlek till färger och former. Båda gillar att blanda. ”Vi har verkligen ingen uttänkt plan när vi inreder, vi köper det vi tycker om och så passar det ihop.”
Men någonstans handlar det förstås också om att man inte kan ha hur mycket saker som helst.
– Samlandet har stannat av lite, vi kanske har vuxit upp. Så himla nostalgiska är vi inte heller. Men samtidigt gillar vi att det är grejer överallt, säger Kristina. Och när man väl har kommit över en viss pryl-tröskel kan man ta in rätt mycket utan att det känns just för mycket.
Här hemma finns också mycket fotokonst, paret har flera vänner som är fotografer. Men här finns också några modebilder av Terry Richardson och det klassiska fotografiet Nastassja Kinski and the serpent från 1981, av en av världens främsta modefotografer Richard Avedon.
Att bägge har kreativa yrken får väl sägas vara en lågoddsare. Kristina arbetar som produktutvecklare på Eytys. Det innebär allt från att leta tyg, till att sätta priser och ha direktkontakt med fabriker och leverantörer. Kevin är designer och animatör. I familjen ingår också dottern Rio, fem år.
Lägenheten är från förra sekelskiftet och har en estetik som båda gillar. Den spatiösa känslan, högt i tak, bevarade stuckaturer, gamla lister och vackra plankgolv. Den bildar en stilla, klassisk fond mot den bubblande inredningsstil som är Kristinas och Kevins.
När de flyttade in för snart två år sedan krävdes en ansiktslyftning. Ut med plastgolv, slitet kök, gammal el. In med platsbyggda garderober i hallen, den mönstrade tapeten i hallen, nytt kök och framtagna plankgolv som var dolda.
– Det mesta av våra möbler och ting här hemma har vi köpt på auktion. Det gamla, skavda går före det splitternya, säger Kristina.
Ska man sammanfatta känslan och stilen hos Kristina och Kevin så är det att det visuella kommer före det praktiska och att en genomtänkt men sprakande färgskala mot sekelskiftets pampiga arkitektur skänker en ombonad känsla och att man gärna dröjer sig kvar i detta personliga, passionerade kalejdoskop till hem.
Fotograf: Jonas Ingerstedt