Fotografiska öppnar butik i Stockholm
Två av de hetaste trenderna just nu är tavelväggar och fotokonst. Därför kunde tajmingen inte bli mer optimal när Fotografiska muséet nu öppnar butiken F Concept på Sergels torg i Stockholm.
– Att det nu syns en tydlig trend att allt fler börjar samla fotografi och vill ha fotografi i sitt hem som en viktig inredningsdetalj, det har Fotografiska absolut bidragit till. Det är dags att fler vågar visa mer av sig själva i sina hem, mer än att de haft råd med ett visst kök, säger Karolina Modig journalist och skribent.
Butiken öppnar redan på torsdag och kommer sälja produkter med koppling till Fotografiska specifikt och fotografi generellt. Allt från fotografier, populära posters, exklusiva prints till coffee table books och presenter i Fotografiska-anda. Inspirationskällan till butiken är The Museum of Modern Art (MoMA) och deras MoMA Store som säljer produkter med koppling till det populära museet.
– Självklart är MoMA en inspirationskälla för oss nu när vi startar vårt F Concept på Sergels torg, mitt under fontänen. Detta torg som med sin grafiskt svart/vita profil och kulturhistorisk intressanta arkitektur passar oss som handen i handsken. F Concept ska, på samma sätt som Fotografiska, vara lika mycket en plats för fotografi i världsklass som ett ställe för oväntade möten – med konsten, medmänniskorna, designade produkter av högsta klass – och sig själv, säger Jan Broman, vd och en av grundarna av Fotografiska.
Av Sanna Rossäng