Avskalad elegans hemma hos Frama-grundaren i Köpenhamn
Egentligen är Niels Strøyer Christophersen mycket mer intresserad av beteenden och känslor än design – egenskaperna bakom de saker han inreder med. För enligt grundaren av det danska designvarumärket Frama är det vi äger i slutändan bara hälften av det som betyder något för hur vi som människor upplever ett givet utrymme. Enkelhet skapar, enligt Niels, lugn – vilket är nödvändigt för att det moderna livet ska kunna hitta sin rätta puls.
– Hur ett rum är inrett gör något med oss, ofta utan att vi kan sätta fingret på vad eller varför. Jag gillar tanken på att intuition och känslor egentligen kontrollerar oss. Det finns inget i vårt hem som är valt för att det är praktiskt och logiskt, i stället handlar det om att lära sig att ge sig hän och uppskatta det omedelbara.
Han betonar att väggarnas ojämna ytor och det faktum att han och Franca varken äger en soffa som du kan kasta dig i, eller en tv att koppla av framför, eventuellt skulle betyda allt annat än frid för de flesta. Men det är precis det som uppfyller deras behov.
Bor i en före detta butikslokal
Den känslomässiga inställningen till inredning betyder också att en sliten trappa och några brädor med märken efter stelnad lera har exakt samma värde som en klassisk Alvar Aalto-stol eller Isamu Noguchis Akari-lampa – och att Niels inte ger mycket för samtidens fankult kring designer som har vunnit priser, uppnått viss status eller samarbetat med ledande producenter.
– I Frama har vi aldrig varit särskilt intresserade av namnsnobberi och berömmelse, och det gäller också i mitt eget hem. Om något är här beror det på det fungerar och känns rätt.
Men så har det inte alltid varit. Innan Niels flyttade in i den före detta butikslokalen på Østerbro i Köpenhamn – och långt innan han träffade sin fru Franca och bjöd in hennes estetiska känsla i hemmet – bodde han i en lägenhet där allt var vitt och inrett med slicka, futuristiska möbler av designer som Philippe Starck, Jasper Morrison och Piero Lissoni.
– Jag behövde bryta det, eftersom jag levde i obalans. Mitt hem var en kuliss, tömd på verkligt innehåll, och där fanns ingenting som kom inifrån. Min passion för inredning fanns, men den reflekterades inte och – viktigast av allt – var inte fylld med samma glädje och lugn som i dag, säger han.
Råa väggar och naturens färger
Därför blev lägenheten på Østerbro inte bara en bostad, utan också ett personligt projekt som handlade om ärlighet, ett försök att hitta tillbaka till något grundläggande. Mycket symboliskt skalade Niels av väggarna, lämnade dem råa och började sedan bygga ett universum, där färgerna härstammar från naturens balanserade skala av jord, lera, sand och sten, och där de enskilda möblerna, konstföremålen, böckerna och lamporna är valda med känsla. Och, inte minst, där sakernas roll och funktion i det liv han ville bygga blev ledande.
– Jag älskar de diskreta och ödmjuka föremålen som existerar i sin funktion. Även om det finns en liten skada, repa eller utbuktning, eller en sak inte framstår som hel, så har den samma värde – kanske ännu högre, för då är den ännu mer unik, han säger.
Lyckligtvis har hans fru Franca, som är keramiker, samma inställning. I dag bär lägenheten hennes omisskännliga avtryck i form av de vackra, oglaserade keramikvaserna och de drejade kopparna, sida vid sida med böckerna om arkitektur, filosofi och konst, som är staplade överallt i de sparsamt möblerade rummen.
– Våra gemensamma mål, att skapa olika, intressanta utrymmen, är desamma som när människor använder färger och distinkta möbler, våra medel är bara annorlunda. Vår inredning kan nog bäst beskrivas som subtil och diskret, och ändå tror jag att den lyckas slå an något som kan ge en ny upplevelse av vad ett rum också kan vara, säger Niels.
Inte oväntat är det de unika föremål som har skapats av erfarna hantverkare som har störst värde.
– Det finns något vackert i det sällsynta och ömtåliga; när man till exempel har hittat en handgjord sked, som bara finns i ett exemplar, eller en ömtålig och vacker vas. Ofta tar man hand om och uppskattar det mer. Något positivt händer med vårt beteende, när vi blir uppmärksamma på vad vi omger oss med, och inte bara rör oss som klumpiga elefanter. Vi blir mer medvetna, säger han och tillägger:
– Och när du blir medveten om vad du har, tar du bättre hand om ditt hem, ditt kvarter, det du äter. Den omsorgen betyder något för hur du relaterar, inte bara till platsen där du bor, utan till resten av världen.
Foto: Mikkel Tjellessen