Populärt: Hemma hos Inredningsnyheter ELLE Deco Design Awards Köksinspiration Se ELLE Hemma hos

70-tals huset i Älmhult är en godispåse för ögonen – fyllt med färg och form

01 apr, 2025
70-tals huset i Älmhult är en godispåse för ögonen – fyllt med färg och form
Bakom väggarna till Ida Pettersson Preutz och Henrik Preutz 70-talshus i Älmhult döljer sig en (ögon)godispåse, fylld till brädden med färg och form.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Hemma hos Julia Stridh – stylisten med öga för färgBrand logo
Hemma hos Julia Stridh – stylisten med öga för färg

Det till synes enkla 70-talshuset i Älmhult döljer flera överraskningar bakom den röda tegelfasaden.

Från utsidan ser det ut som en rätt så anspråkslös enplansvilla, men innanför dörrarna väntar ett oväntat stort och färgglatt hus, med plats för lek och skoj såväl som för kreativt skapande. Ida och Henrik får ofta kommentarer om att ”här är mycket färg”.

Läckert kök i många färger
Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson
Annons
Varje dag är solgul hemma hos familjen Pettersson-Preutz, oavsett väderlek. Den gula färgen kommer från Jotun Lady (färgkod S0570-Y10R) och detaljerna, som Ikea-krokarna på väggen, har kamouflerats med hjälp av samma färg.
Varje dag är solgul hemma hos familjen Pettersson-Preutz, oavsett väderlek. Den gula färgen kommer från Jotun Lady (färgkod S0570-Y10R) och detaljerna, som Ikea-krokarna på väggen, har kamouflerats med hjälp av samma färg. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson

– Jag vill att man ska bli glad av mitt hem. Det tycker jag att man blir av färg, säger Ida.

Det handlar inte om effektsökeri, det är bara hennes och makens personligheter som har tagit plats i villan. Hon: kreativ textilkonstnär och designer, han: praktiskt lagd formgivare för Ikea. Mellan husets fyra väggar ryms också Henriks tonårsdotter och parets två pojkar, fem och två år gamla.

Ida och Henrik möttes när båda jobbade på Ikea och det sa klick. Henrik hade bott i huset sedan 2008 och Ida flyttade in till honom och bonusdottern 2016. Tidigare bodde hon i ett renoverat garage i staden – ”bra saker brukar ju starta i garage” – i dag arbetar hon i tegelvillans garage som har gjorts om till ateljé.

Annons
Ida och Henrik känner ingen stress över det ständigt pågående projektet som är 70-talshuset. Dels vill de skynda långsamt och verkligen leva i huset medan det tar form, och dels är de galanta samarbetspartners – som har med sig lyckat teamwork i ryggsäcken, från gemensamma Ikea-uppdrag.
Ida och Henrik känner ingen stress över det ständigt pågående projektet som är 70-talshuset. Dels vill de skynda långsamt och verkligen leva i huset medan det tar form, och dels är de galanta samarbetspartners – som har med sig lyckat teamwork i ryggsäcken, från gemensamma Ikea-uppdrag. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson
Tidigare arbetade Ida i Funkisfabriken i Diö, som ursprungligen var Gemlas möbelfabrik men som då användes som ateljé för konstnärer.
Tidigare arbetade Ida i Funkisfabriken i Diö, som ursprungligen var Gemlas möbelfabrik men som då användes som ateljé för konstnärer. När de gamla stolarna såldes av köpte Ida och Henrik ett gäng som de tyckte var fina. Somliga fick förbli i sitt ursprungliga skick medan andra kläddes om, innan de samlades kring matsalsbordet. Runt bordet ryms också en av Henriks gamla svartmålade Ikea-stolar. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson
Annons

Ett hem för både vuxna och barn

När Henrik och Ida slog sig ihop var husets interiör ganska vit. Deras första gemensamma projekt började i ett samtal om några färgstänk, som en rolig detalj, och slutade i att entrén målades gul från topp till tå. Rummet blev inkörsporten till hur resten av huset också skulle komma att kläs i färg. En liten hall blev röd, parets sovrum rosa och pojkarnas rum grönt. Som ett slags tyst revolt blev tonårsrummet emellertid helt vitt, ”tonåringar ska ju gå sin egen väg”.

Även om de flesta rummen tronar med sina egna, klatschiga kulörer har de behållit en röd tråd genom huset med målsättningen att skapa ett varmt och mysigt hem, där man både kan slappna av och ha kul. Ett barnanpassat hem, absolut, men också med plats för de vuxnas fina tingestar, som barnen får lära sig att leva bland.

Det finns gott om plats för nära och kära i det sociala köket, som öppnar upp mot vardagsrumsdelen. Det är här som livet i allra högsta grad händer.
Det finns gott om plats för nära och kära i det sociala köket, som öppnar upp mot vardagsrumsdelen. Det är här som livet i allra högsta grad händer. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson
Annons
Den gula trapphallen agerar gallerivägg.
Den gula trapphallen agerar gallerivägg. Här får Idas och Henriks bröllopsfoto sällskap av en loppisfyndad 10-gruppen-plansch, ett foto från en Ikea art event-kollektion och ett färgglatt textilverk av Ida som ”bara är där ibland” eftersom det tas ned då och då i sam-band med utställningar. Nyss ställdes verket ut på Ronneby konsthall. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson

Det mesta av renoveringen är utfört av Henriks hand, men under åren som huset har varit parets gemensamma boning är det bara ateljén som har byggts om. Paret har velat bevara villans tidsanda och behållit originaldetaljer från 70-talet, som exempelvis heltäckningsmattan i källaren.

– Det finns mycket man kan leva med i stället för att göra om. Man kan omfamna skavet och hitta kreativa lösningar allt eftersom, tycker Ida.

Huset har generellt ganska lågt i tak, cirka 240 centimeter, men i studion når takhöjden tre meter.
Ett av husets absolut bästa rum är ateljén, tycker Ida själv. Här finns luft och rymd som ger utrymme för skapande. Huset har generellt ganska lågt i tak, cirka 240 centimeter, men i studion når takhöjden tre meter. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson

Både när det gäller hemmet och hennes arbete som konstnär och designer går hon mycket på känsla. Utöver att färg och form sitter i fingerspetsarna hos både henne och Henrik, syns parets personliga uttryck överallt i deras hem. Många av Idas kreationer – så som hennes textilkonst eller plädar från hennes och moderns gemensamma företag WP Plaids – hittar sin väg in i resterande delar av hemmet och samsas med loppisfynd och Ikea-prototyper som Henrik tagit med sig från jobbet. Vissa favoriter blir kvar på sin plats, men annars är det ett ständigt flöde. En pläd byter rum, ett konstverk ersätts av ett annat.

Annons
Sitt stora textilintresse har Ida i mångt och mycket fått från modern, som alltid har sytt och stickat.
Sitt stora textilintresse har Ida i mångt och mycket fått från modern, som alltid har sytt och stickat. Under pandemin skapade Idas mamma en pläd av restgarner, det ledde till att både mor och dotter köpte varsin stickmaskin – vilket i sin tur mynnade ut i deras nu gemensamma plädföretag. Foto Viktor Krüger Set Sofie Iz
Annons
Gillestugan har definitivt varit husets största utmaning och har satt tålamodet på prov mer än en gång.
Gillestugan har definitivt varit husets största utmaning och har satt tålamodet på prov mer än en gång. När familjen, efter fem sex år av roddande, utsåg den till tv-rum var det som att allting plötsligt föll på plats. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson

Huset är en ständigt pågående process

I sitt arbete är Ida mer eftertänksam, men hemma är det inte så noga. Det ska gå fort! Hon vet vad hon gillar och inte gillar och är snabb med att ta beslut. Kanske är det därför som det har blivit väggfärg hemma hos paret Pettersson Preutz, i stället för tapet. Det är lätt att köpa färg och rolla på den och enkelt att byta om man skulle ändra sig. Dessutom behöver man inte ta hänsyn till en formstark bas och kan flytta runt inredningen hejvilt om så önskas. Väggarna må vara knallgula, men ändock enfärgade.

Annons

Idas och Henriks hus är en ständigt pågående process som aldrig blir helt färdig. Allting har sin tid och de vill inte stressa fram någonting, utan leva i huset samtidigt som det är ett pågående projekt.

– Liksom när jag jobbar inför en utställning är det alltid roligast att vara mitt i skapandet. När man är klar börjar man ju tänka på nästa grej.

I framtiden drömmer Ida om ännu färre vita väggar; om att måla vardagsrummet blått och köket orange.

Olika mönster omfamnar varandra i pojkarnas rum. Färggranna kuddfodral från de tidigare Ikea-kollektionerna Avsiktlig och PS tar plats invid Duns rädismönstrade örngott.
Olika mönster omfamnar varandra i pojkarnas rum. Färggranna kuddfodral från de tidigare Ikea-kollektionerna Avsiktlig och PS tar plats invid Duns rädismönstrade örngott. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson
Parets rosa sovrum med detaljer i rött och orange är som en varm kokong.
Parets rosa sovrum med detaljer i rött och orange är som en varm kokong. Somliga betraktar starka färger som aningen för pigga inslag för en sovplats, men för Ida och Henrik är rummet den perfekta platsen för vila. Foto Viktor Krüger Set Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson

Fotograf: Victor Krüger
Stylist: Sofie Izard Höyer & Sara Guldbrandsson

Annons