Här är hemma hos-reportaget som förändrade ALLT
I veckans Throwback Thursday berättar ELLE Decorations chefredaktör Svante Öquist om ett av tidernas mest inspirerande inredningsreportage.
Visst, det vore falsk blygsamhet att inte stå för att ELLE Decoration sätter trender. Det är dock mer sällsynt att vi sätter en helt ny standard – ett jordskred…
Hursomhelst var det vad som hände i april 2012!
Det var då vi publicerade ett av tidernas mest inspirerande reportage – hemma hos journalisten och inredaren Emma Persson Lagerberg, Bengt Lagerberg och deras tre barn.
Som sagt hela hemmet stod på något sätt för en ny tid och ett nytt sätt att inreda – men det var inte själva inredningen som skapade kaos typ Filippa Ks år 2005.
Till saken hör att vi nu pratar 2012 – inga hysteriskt ringande telefoner på redaktionen – nu mejlar våra läsare. Mejlar till oss och, som om de inte litade på oss, mejlar och ringer till Emma! Jag minns att jag själv under sommarsemestern samma år fick minst tre telefonsamtal när vi var hos goda vänner i Hulöhamn – vad heter färgen, vad har den för beteckning?
Och varför inte – det är på semestern en har tid att måla om …
Allt handlade om en kulör!
Fram till och med mars 2012 hade alla trendiga och coola kök i alla inredningsmagasin varit helvita!
I april 2012 ”hände” S3005 G50Y!
Ja, vad ska en kalla kulören? Grå/grön/beige? Smutsigt grön? Eller …
Emma Persson Lagerberg satte, i vår tidning, en helt ny standard med att välja S3005 G50Y till sina och familjens köksluckor. Efter det har inget varit sig likt!
Av Svante Öquist
Foto: Petra Bindel
Hela familjen Persson Lagerberg samlad i köket: Otis, Emma, Bengt med lilla Sigge och längst fram Ib.
Vardagsrummet med soffan Rest från Muuto.
En av de första bilderna i reportaget där köksbordet är ”dukat” med olika sorters stolar.
Såväl bänkskiva som stänkskydd i marmor och blandaren i mässing kommer från Vola.
Läs fler Throwback Thursdays!
Filippa K orsakade kaos på redaktionen
”Mitt vardagsrum publicerades över hela världen”
”Skämskudde? Ja, definitivt!”
Så skapade vi rekordomslaget
Marmor – trenden som aldrig dör