Höstens stora inredningstrender 2019
1. Mystik och konst
Inredningsbranschen de senaste åren sneglat på konstvärlden och gärna bjudit in konstnärer till olika typer av samarbeten, både när det gäller produkter och utställningar. Konsten får också en allt viktigare plats i våra hem och många vågar sig på personliga val de inte hade kunna drömma om för bara några år sedan. Samtidigt har mystiken och de mer experimentella konstformerna börjar synas mer och mer i inredningssammanhang – både i Stockholm, Milano och Köpenhamn har vi sett nya möbelkollektioner presenteras med avancerade performanceverk som inramning. En utställning som hade allt detta var Les Arcanistes av Studio Pepe, som visades i Milano i april: alkemi, färglära, performance…
2. Mode & mattor
Modevärlden och inredningsvärlden har en lång kärleksrelation och alla stora modehus finns numera närvarande under de stora inrednings- och designmässorna. När nu fokus för inredningsvärldens intresse riktas mer och mer mot golven och vad som ligger där är det naturligt att modesamarbetena också innefattar mattor av olika slag. Ett tidigare exempel är modedesignern Lars Nilssons nytolkade ”trasmattor” i samarbete med Vandra och Svenskt Tenn. Höstens stora nyhet på området är samarbetet mellan svenska Bolon och det ikoniska modeföretaget Missoni, som tillsammans tagit fram en färgstark golvkollektion som gör oss på gott humör.
3. Torkat & färgstarkt
Inte sedan 70-talets eterneller eller 90-talets torkade rosor har vi sett så mycket torkade blommor och växter i inredningen. I synnerhet gräsvippor av olika slag har dykt upp i många inredningar de senaste åren. Går man ut och plockar vass eller gräs själv har man en trendig bukett alldeles gratis – som dessutom är hållbar i flera bemärkelser. Men det torra gräset har en lite begränsad färgskala och en av Danmarks just nu allra mest uppmärksammade florister Thilde Maria Haukohl Kristensen, alias Poppykalas, skapar underbart färgsprakande evighetsbuketter, som dessutom kan beställas online även från Sverige.
4. Elegant & hemtrevligt
Om det är någon trend som överglänser alla andra just nu så är det den ombonade och hemtrevliga trenden. Vi vill helt enkelt ha det mysigt hemma igen, med mjuka möbler, mattor, gardiner och varma kulörer. En person som till fullo förstår att tolka denna trend är Constance Gennari, grundare av The Socialite Family – en sajt med inspirerande reportage om inredning och familjeliv och en onlinebutik med egendesignade möbler och inredningsprylar. I Milano presenterades kollektionen i en lägenhet inredd som Constance Gennaris egen Parisvåning.
5. Hållbarhet & ansvar
Det blir mer och mer tydligt för oss alla hur omöjligt det är att fortsätta utnyttja jordens resurser som om de alla vore outtömliga. Greta Thunbergs envisa kamp för klimatet har börjat ge avtryck också i möbel- och inredningsvärlden och företag som aldrig tidigare ägnat miljön en tanke har börjat inse att det är nödvändigt för vår överlevnad. Det finns också många företag som länge har arbetat med hållbarhet och ansvar i fokus, i synnerhet här i Norden, och de kan nu äntligen se hur människor i högre grad börjar efterfråga hållbara produkter. Ett företag som från början haft hållbarhet i fokus är danska Mater, som nu lanserar Ocean Collection, designad av Jørgen och Nanna Nitzel redan 1955 och nu tillverkad i plast från våra hav.