Ikea firar 80 år! Här är historien om Sveriges stoltaste export
Sveriges största succéexport Ikea, vid sidan av Abba, Volvo, H&M och Ericsson, fyller 80 år. Vi börjar från början, från litet lokalföretag till Sveriges största export. Hur blev det så här?
– Det korta svaret är att Ikea alltid har och har haft ett tydligt syfte och ambition att nå många och erbjuda lågt pris, parat med starka värderingar och en stor investeringsvilja. Vi har också byggt en kultur som är väldigt stark. Många blir förvånade när de besöker Ikea. Den där omtalade kulturen känns verkligen, den är framgångens motor, säger Johan Ejdemo, Global design manager.
Häng med på resan från då till nu med Ikeas Johan Ejdemo som ciceron.
IKEA PÅ 40- och 50-talen
”När Ingvar Kamprad på 40-talet startar Ikea är tanken att erbjuda nödvändiga vardagsprodukter för många. Redan på 50-talet går man från postorderföretag till att skapa ett varuhus. Den allra första designern, Gillis Lundgren, anställs. Och det första platta paketet ser dagens ljus under en fotografering av bordet Lövet. Ytan de har för att ta en bild på är väldigt begränsad. Gillis skruvar loss benen, lägger dem på golvet bredvid bordsskivan och fotograferar uppifrån. Det blir en bra bild som föder ytterligare tankar och de platta paketen är ett faktum. Lövet finns fortfarande i sortimentet och nylanserades i år under namnet Lövbacken. 50-talet var efterkrigstid med väldigt mycket optimism i samhället och vilja till förändring.”
IKEA PÅ 60-talet
”Popåldern, festivaler och studentuppror, sex, drugs and rock'n'roll, 60-talet är här. Ikeas första katalog introduceras. Texterna är så bra och roliga, det är Ingvar som är copy. Han var väldigt duktig på att fånga in vad som var viktigt. Precis som med design, som handlar om just det, de flesta kan göra en produkt, men att göra en produkt som sticker ut med en viss ton och manér, det är professionell design i ett nötskal. Prototypverkstäderna gör entré. Att göra prototyper, att hands on jobba igenom produkter och fokusera på det som är viktigt i samspel med leverantörer, det sättet att arbeta på kom på 60-talet och så arbetar vi än i dag. Produktmässigt tänker jag på byrån Tore, också den ritad av Gillis Lundgren, den fanns i många tonårsrum.”
IKEA PÅ 70-talet
”Mycket politisk oro och oljekris. Och i möbelbranschen är det fokus på lite dyrare material som ek. Då gör Ikea sitt kanske allra största avtryck och fokuserar på blont, skandinaviskt trä, kvistig furu i fokus.
Mycket av vår kvistiga furu produceras i östra Europa. Mest kända produkt från 70-talet? Här går det inte att bortse från förvaringshyllan Ivar, tongivande för den tiden och som säljs än i dag. Fåtöljen Poäng kommer 1976 och har funnits i sortimentet oavbrutet sedan dess och är fortfarande populär.”
IKEA PÅ 80-talet
”Väldigt mycket prat om status och materialism. Men inte hos Ikea. Vi introducerar den första kollektionen som vi kallar Stockholm med samma kvalitet på produkterna som på ’fina gatan’, men till halva priset. För oss är massproduktion förmågan att faktiskt kunna driva varaktig förändring. Det är en av våra absoluta styrkor. Det är ett starkt årtionde för Ikea-identiteten med hyllan Billy och Klippan-soffan.
Produkter som är med oss fortfarande. Vi brukar prata om rättframheten och det okomplicerade, enkla produkter, starka färger. Det är något som är signifikativt för de bästa Ikea-produkterna. Det har aldrig varit möjligt att vara slösaktig med resurser på Ikea. Även om man inte pratade hållbarhet på 80-talet så som vi gör i dag. Att vara effektiv med material var oerhört viktigt, naturligtvis med syftet att många ska kunna ha råd med våra produkter. Det är det vi i dag kallar det demokratiska Ikea.”
IKEA PÅ 90-talet
”I början av 90-talet upptäcker vi att vi har tittat lite för mycket på vad andra gör. Och tappat bort oss själva. Hela vårt sortiment är blommigt. Vi börjar fråga oss: Vilken är känslan du ska få när du möter Ikea? Vilken identitet har vi? Då börjar vi fokusera på skandinavisk design och en mer modern design-identitet. Den första PS-kollektionen görs. 1995 lanserar vi den på möbelmässan i Milano. Men vi gör också misstag. Om man inte har gjort något misstag har man inte riktigt jobbat fullt ut. Vi investerar till exempel jättemycket i projektet Air med uppblåsbara möbler. De är väldigt fina, lätt att stuva undan. Problemet är att luften tenderar att läcka ut, så de blir ganska platta. Inte bara som paket alltså …”
IKEA PÅ 00-talet
”Vi fortsätter att investera i vår produktion och i material. Att jobba långsiktigt och gå bakom produktionen och in i skogsbruken och tydligt bokföra råvarors ursprung. Mitten på 2000-talet släpper vi en lansering som heter Ikea PS Unlimited play med barnen i fokus. Vi samverkar med professorer och doktorer runt den och ställer frågor om vad barn behöver för sin utveckling. Och barn deltar också i utvecklingen. Det är en väldigt fin PS-kollektion.”
IKEA 10- och 20-talen
”Globalisering och utmaningar vad gäller materialtillgång. Men framför allt växande klyftor i samhället. Mitt i den digitala utvecklingen väljer vi att göra en väldigt fin produktion som vi kallar för Sinnerlig, ett samarbete med Ilse Crawford. Humanism, taktilitet, enkelhet och en känslosamhet i de vackra vardagsprodukterna. Utmaningarna med pandemi och krig i världen är kända och känns.”
Och IKEAS framtid?
”Vi har väldigt mycket fokus på produktdesign och är linjärt excellenta när det kommer till vår affärsmodell. Nu ställer vi om till en cirkulär modell. Det handlar om allt från förnyelsebara material till mer avancerad cirkuläritet som är kopplad till post-consumer waste. Det handlar naturligtvis inte bara om oss som företag, det handlar också om lagstiftning.”
Akronymen Ikea
Ingvar Kamprad grundade IKEA 1943 som ett postorderföretag. Akronymen (initialförkortning) skrivs ut Ingvar Kamprad Elmtaryd Aggunaryd, Elmtaryd är en äldre stavning för gården Älmtaryd där Kamprad växte upp. Gården är belägen i socknen Agunnaryd i Småland.
Ingvar Kamprad & IKEA
Kamprad föddes 1926 i Älmhult, och dog 2018 i Liatorp. Historierna är många om Sveriges mest kände entreprenör. Att han var född till affärsman råder inget tvivel om. Från försäljning av tändstickor vid fem års ålder till att grunda och driva Sveriges genom tiderna största export. En remarkabel resa.
Foto: Ikea