Ingegerd Råman: "Jag gör bara saker jag själv skulle vilja ha omkring mig"
Det finns ett handens språk som är gemensamt för alla hantverkare världen över. Ingegerd Råman är uppfylld av den insikten när hon berättar om det första mötet med arbetarna på en fabrik i norra Vietnam.
Hon hade rest dit tillsammans med Jytta Viheria från Ikea för att påbörja arbetet med kollektionen Viktigt som snart når Ikeavaruhusen. Uppdraget från företagets designchef Marcus Engman var fritt och öppet: ”Gör någonting hantverksorienterat i ett material som du inte har arbetat med förut.”
– Jag blev jätteglad!
Läs också: 5 favoriter ur Ikeas kollektion Viktigt
Ikea föreslog naturfiber av olika slag, och i Vietnam besökte Ingegerd flera olika fabriker. Bland annat en som var specialiserad på ”bamboo rolling” och som skulle ha en ny maskin, och det var med viss tveksamhet som hon gick in i verkstaden. Men hon fick en stor överraskning:
– Jag fick se maskinen där en man i en vacker blå dräkt stod och matade in slanorna för hand – det var en riktig Pettsonmaskin. Det var så poetiskt, säger hon och entusiasmen glittrar i ögonen.
Tillsammans med tre av fabrikens hantverkare satte hon sig i ett rum för att utforska materialet och snart kände hon hur den ordlösa kunskapen, handens språk, tog över. Tillsammans med en av hantverkarna skapade hon där och då den första produkten i kollektionen Viktigt, ett stort fat av pressad och flätad bambu. Nu står fatet i Ingegerds ateljé på Skeppsholmen i Stockholm, i botten är det signerat av både henne och den vietnamesiske hantverkaren.
– Det är ett sånt underbart minne! För mig är det lätt att kommunicera med folk som kan ett hantverk.
För den som sett något av det Ingegerd Råman tillverkat och formgett genom åren är det tydligt att hon talar detta
språk perfekt. Den exakt avvägda keramik hon drejar i sin verkstad i Skåne, glaset hon skapade tillsammans med glasblåsarna i de småländska hyttorna under många år och nu merparten av produkterna i den omfattande Ikea-
kollektionen Viktigt.
Bambu, vattenhyacint och rotting är de naturfiber som använts i korgar, fat, lampor och möbler (några formgivna av kollegerna Nike Karlsson och
Wiebke Braasch) – och så förstås några produkter i Ingegerds
signaturmaterial keramik och glas; vackra i proportionerna, genomtänkta i materialen.
– Jag gör inget annat än saker som jag själv skulle vilja ha omkring mig.
Uttalandet kan låta som en självklarhet, men i Ingegerds fall känns det sällsynt trovärdigt. I samband med lanseringen av kollektionen ger Ikea ut en bok om henne.
Här ges tillbakablickar till hela hennes karriär och inblickar i hennes närmaste miljöer: sommarhuset i Skåne (inrett av Claesson Koivisto Rune alldeles i början av deras karriär), ateljén på Skeppsholmen med vitkalkade valv och stora fönster ut mot vattnet och båtarna, och det lilla och mycket sparsamt inredda hemmet på Kungsholmen. Alla talar de samma språk, där formen och proportionerna är avgörande och färgskalan är reducerad till i första hand svart och vitt.
På ett fullkomligt självklart sätt talar hon ofta om sig själv som ”krukmakare” och det var via keramikstudier på Konstfack och fördjupning i glasyrernas kemi i Italien hon kom in i formens värld för 48 år sedan.
Sedan dess har
uppdragsgivarna blivit många, inte minst sedan Orrefors glasbruk lades ner. Utställningen på Nationalmuseum i sommar är formgiven av Claesson Koivisto Rune och
fokuserar just på alla de saker hon gjort på uppdrag av
andra genom åren. I samband med utställningen gör hon några nya små skålar och fat i keramik.
– När jag arbetar med leran känner jag att det är underbart att ta ansvar för hela tillblivelseprocessen. Då kan jag drömma om att arbeta mer kontinuerligt i krukmakeriet igen.