Inred ditt hem med en personlig doft – så gör du
Minns du hur du som barn insåg att det luktade olika hemma hos olika personer? En doft hos farmor, en annan hos din bästis. En ny, ovan doft hos en lika ny vän. Hemma luktade det ingenting, om man inte kom hem efter fyra veckor i sommarstugan (som också hade sin egen doft, av gammalt trä – inte direkt obehagligt, men distinkt). Insikten handlade om att de olika lukterna var en del av varandet, ett sätt att orientera sig i tillvaron. I dag är doft för hemmet big business.
Att doftsätta slott och koja är naturligtvis inget nytt. Färska och torkade blommor och örter, eteriska oljor, rökelse – till och med doftsatta ljus – har använts i hundratals år. Veronica Henriksson är doftnörd, tillika beautyredaktör på ELLE, som noga följt utvecklingen.
– Den moderna tidens dofter är en kategori som fullkomligt exploderat. Men nu har vi rört oss från Ikeas doftljus, som var en stapelvara i mångas hem, till mer avancerade ljus som delar samma noter som många parfymer. I dag finns verkligen ett enormt utbud, allt ifrån Rituals och H&M Home till doftljus som kan kosta flera tusen, säger hon.
Veronica ser flera orsaker bakom trenden.
– Dels är hela home-kategorin mer lättillgängligt i dag och finns i många olika prisklasser och dels är det den perfekta gå bort-presenten! Doftljuset, den lyxiga handtvålen eller rökelsen har blivit den nya blombuketten. Men doft är också ett segment som generellt har ökat. Fler vågar testa och upptäcka nya dofter och där är till exempel ett doftljus ett perfekt sätt att göra just det.
Hon tror att pandemin har skyndat på trenden, då många har spenderat mer tid hemma.
– Det har gjort att fler vill ha ett mysigare och mer hemtrevligt hem. Ett doftljus är perfekt för just det!
Precis som modehusen har skapat kassakor i parfymhyllan, börjar alltfler inredningsbolag skapa egna doftlinjer. Frama och & Tradition har numera stora kollektioner, medan företag som Massproductions nyligen lanserade en rökelsehållare med doften Modernist spirit i samarbete med företaget Eyes of my mind. & Tradition valde att arbeta med designduon All the way to Paris och den franske parfymexperten Antoine Lie för att ta fram dofterna till Mnemonic-serien.
Antoine Lie visste redan från barnsben att han ville bli parfymör, berättade han när vi sågs i Köpenhamn, och trots att han inte hade några kopplingar till branschen lyckades han ta sig in på en anrik skola i parfymens centrum: Grasse. Därefter har han skapat doftkändisar för företag som Armani, Tom Ford, Ralph Lauren och Calvin Klein, men tröttnade när avståndet mellan beställare och parfymer blev större och började handla mer om marknadsföring än hantverket. Nu jobbar han självständigt med nischade varumärken och när All the way to Paris hörde av sig var det precis i rätt linje.
– Vi hade en nära dialog. De föreställde sig ett landskap och gav mig näring i form av olika element, och sedan skapade jag en formula utifrån det. I det här fallet hade vi i grunden tre landskap. Varje landskap och atmosfär var väldigt exakt beskrivet, jag kunde föreställa mig temperaturen, luftfuktigheten, om det blåste …
Resultatet är de tre dofterna After the rain, Into the moor och Turning tide, komplexa dofter där helheten blir större än delarna. Vi får lukta på beståndsdelarna, som extrakt från viollöv som får en vattnig, gurkaktig doft; ”en sorts fuktighet, som regndroppar som faller från ett barr”. Fascinerande!
En annan trend är att företag tar fram egna signaturdofter, som hyllade hotellet Ett hems doft hos Fueguia 1833. Inredningsföretaget Dusty Deco samarbetade tidigare i år med En doft och digitala galleriet The Ode To doftsätter konst. Tillsammans med parfymskaparna No ordinary scent har de tagit fram en unik rumsdoft ”som bär på doftminnen från en konstnärsstudio” och som presenterades i form av doftljus i handgjorda skulpturer av konstnärerna Fanny Ollas, Ammy Olofsson, Norea Vass, Kassandra Widmark Utas och Dina Sandberg.
– Konst är mer än det ögat ser. Konst, precis som doft, har förmågan att väcka tankar, förnimmelser och inspiration. Genom doften får upplevelsen av dessa unika konstverk fler dimensioner och utmanar tanken om hur ett doftljus ska se ut, säger Anna Lukins, medgrundare till The Ode To i ett pressmeddelande.
Beautyföretaget Mantle har gjort likadant (fast tvärtom) och lanserat egna doftljus i handgjorda kärl av mångsysslande konstnären Kakan Hermansson.
– I dag har det nästan blivit en självklarhet att ett parfymhus också släpper tillhörande dofter för hemmet. Jag tror att det är smart! Dels är det enkla pengar för företagen, dels ökar det varumärkeskännedomen. Och det är enklare att ge någon ett doftljus eller doftstickor i present, än en parfym, säger Veronica Henriksson.
Vad kännetecknar en bra rumsdoft?
– En bra rumsdoft är en doft som finns där, men som inte tar över. Det är såklart viktigt att den inte är så stark att den ger huvudvärk och den får heller inte vara för artificiell i doften. Sen är det såklart viktigt att den passar dig och din smak! Tänk på att till exempel både en rökelse och ett doftljus luktar även när det inte är tänt, så det måste vara en doft du verkligen trivs med.
Hur luktar det hemma hos dig?
– Jag har en doft för varje rum, men brukar ofta variera efter säsong. När vintern närmar sig plockar jag fram doftljus med noter av kardemumma, vanilj och kanel. Jo Malone London brukar komma med limiterade doftljus inför julen som alltid får flytta in i mitt kök. Men de varmare månaderna brukar jag i stället satsa på doftljus som påminner om en blombukett av vita blommor som liljekonvalj. Där är min favorit Muguet från Diptyque. Även Byredos Cotton poplin candle är ljuvlig! Den påminner om nytvättade kläder som fått torka på en lina i solen.
Hitta din hemma-doft!
Utgå från vad du gillar för parfymer. Gillar du lite mer orientaliska och kryddiga dofter är en rökelse något som kan passa extra bra. Vill du bara ha en hint av doft är doftstickor eller rumsspray perfekta, men föredrar du mer intensiva dofter som också höjer mysfaktorn är det doftljus du ska satsa på, tipsar Veronica Henriksson.