7 inredningstrender – från designveckan i Milano
Trend 1: Alla pratar om textil
En av de tydligaste trenderna handlar fortsatt om att inreda med textilier. Gubi bjöd på stora tygdraperingar i sitt showroom, men även utställare som Arper hoppade över träväggar och använde i stället återbrukade textilier som rumsavdelare. Och det ska vara vävt. Moroso bjöd in en väverska att göra plädar och när Loewe gjorde om gamla stolar till nya designobjekt refererade modeföretaget till just traditionen med det vävda. Tänk hantverk, trasmattor på nytt sätt och textil i alla former.
TREND 2: Spana på gult
Ännu en färg? Ja, gult är aldrig fult. Förra året gjorde franska producenter som La Manufacture sina installationer i rött. Nu gör man det i gult. Danskarna, som är så duktiga på färger, hade en helt egen lägenhet i olika gula nyanser, allt designat av Studio H+O. Nästan alla sorters nyanser av gult är med i trendbilden. Den som vill ha koll satsar på neonigt och starkt gult, medan den modige satsar på lejongult som hos Hermès.
TREND 3: Ute som inne
Uterummet blir viktigare och det är något vi sett över en längre tid. Vi inreder med ordentliga soffgrupper, mattor och armaturer. I princip gäller samma estetik utomhus som inomhus. Bland de producenter som gjorde det bäst i Milano syntes danska Gubi men också italienska Magis och svenska Bebó Objects. Vill också slå ett slag för Kettal som gör konferensrum som är tänkta för utomhus. Ny nivå på kontoret!
TREND 4: Fashion ftw
Många modehus gjorde någon aktivitet under designveckan i Milano. Från jeansmärket G-star till lyxhuset Dior. Mest uppmärksamhet fick Hermès som gjorde en 1980-talsinspirerad, minimalistisk installation i lejongult och blått, och nämnda Loewe som arbetade med uppdaterade stolar. Dior gjorde ett uppmärksammat samarbete med Philippe Starck. På mode möter design-fronten fanns också nytt skirt porslin från Marni, rymdliknande hus från Louis Vuitton och modehusen Armani, Trussardi och Versace har alla numera etablerat sina hemma-kollektioner.
TREND 5: Nya neutraler
Visst vill man fokusera mycket på färg i år, men det finns också en stor diskussion om en mjukare färgskala. Självklart är hantverk i fokus, det är inget som är nytt, men absolut en estetik som håller i sig. Kanske blir det lite coolare om vi ger det ett nytt namn som ”nya neutraler”? Färgskalan är dämpad, det är fokus på trä, linne och ting som håller över tid. Faye Toogood gjorde en inspirerande installation för Maison Matisse med unika, handmålade tapeter i vitt-i-vitt. Man kan absolut säga att den här trenden är lite mer ”arkitektonisk” än de andra. Arkitekter som David Chipperfield och John Pawson verkar i den här andan.
TREND 6: … och AI då?
Det pratas mycket om AI och metaverse. Vi vet att det kommer att påverka arbets- och privatliv. Men hur påverkar det inredningen? Det syns framför allt som en spännande lek med färger, rosa, lila och grönt och lite mer ”konstiga” former. Galleriet Nilufar hade en utställning med opak glasmassa från Objects of Common Interest, men också spännande former from Filippo Carandini. Även italienska designduon Draga&Aurel visade meta-inspirerad design hos Rossana Orlandi. Visst finns det AI-designade möbler, men det är än så länge mer fokus på inspiration än faktiska lösningar.
TREND 7: Aprikos är kulören
Modesajten WGSN har utsett ”apricot crush” till årets färg 2024. Det är en ganska speciell ton som är lite mörkare än puderrosa och samtidigt lite gulare än terrakotta. Nästan allt går att få i den här kulören. Mosaikföretaget Bisazza har självklart aprikos i sin nya kollektion för badrummet. Danska Kvadrat släpper nya mattor med aprikos. Matcha din aprikos med smaragdgrönt eller duvblått.