Jotun lanserar ny färgkarta – och bilderna är superinspirerande
– Vi reser och uppsöker nya platser, både fysiskt och genom Internet. Maten vi äter, böckerna vi läser och musiken vi lyssnar på kommer från många olika hörn av världen. Med den nya färgkartan vill vi sprida denna nyfikenhet till hemmet, och har satt ihop tre teman som reflekterar detta , säger Lisbeth Larsen, Global kulörchef på Jotun.
I paletten Nordic Living har den nordiska naturen med skog, fjäll, sjö och hav inspirerat till de svala, blågrå tonerna. Lady Cashmere och Lady Washed Linen är två av kulörerna som skapar en rogivande, lugn atmosfär. Paletten Urban Living har präglats av storstädernas energi och kreativitet och innefattar sofistikerade och rustika kulörer så som Lady Delightful Pink och Lady Deco Pink. Continental Living rymmer kryddstarka kulörer så som LADY Heat och Lady Dijon Yellow, framtagna med inspiration från de där nya smakerna och lukterna vi finner på nya resor.
– Många reser till städer som Marrakech och Istanbul, där doften av kryddor fyller gatorna och jordfärger spelar en viktig roll. I färgkartan återspeglas detta genom djupa rödtoner och milda ockranyanser, säger Lisbeth Larsen.
Toppstylisterna Jannicke Kråkvik och Alessandro D’Orazio står bakom stylingbilderna. Den kreativa duon är specialister på att förmedla en bra känsla och atmosfär, och har så gjort även här, tycker vi!
En nyhet för året är även Ladys digitala färgkarta som gör det ännu enklare att måla om hemma! På colours.jotun.se kan du få inspiration och tips, och samla dina egna favoritkulörer och produkter.
Se fler bilder på kollektionen i bildspelet nedan!
Av: Julia Saaf