Stor guide: Så hittar du unik konst på nätet
Vill du köpa originalkonst – som en skulptur i lera eller en oljemålning – finns det en stor poäng i att uppleva texturen eller se penseldragen IRL innan du slår till och sannolikt lägger en månadslön på ditt inköp.
Vill du däremot slippa galleribesök, vernissagevin och allt som det traditionella konstköpet kan innehålla, är det perfekt att luta sig tillbaka i soffan hemma och till en mycket rimlig penning köpa ett fint konsttryck eller en handgjord grafik vars utseende du kan få en mycket bra uppfattning om genom skärmen.
Numera är det lika enkelt att köpa ett konstverk som att klicka hem en sammetspuff på nätet. Den stora skillnaden är att medan det finns miljoner av liknande sammetspuffar så vet du – om du köper konst av en seriös aktör – att du köper något som endast finns i begränsad upplaga.
Därför har vi botaniserat i den formliga djungel av olika aktörer som nu säljer konst på nätet och pratat med Elisabeth Blennow Calälv på ed-art som har flera års erfarenhet av att sälja limiterad konst på nätet samt intervjuat Sara Hardell Flagge på nya Artby.
Artby är en ny webbaserad säljplats som producerar gicléetryck inhouse, i egen studio i Umeå. Efter jul släppte de sin första kollektion Face med utvalda motiv av fyra medverkande konstnärer. Sara Hardell Flagge är huvudkurator och medgrundare till Artby.
Världens första konsthus – vad är det?
– Ja, det låter kanske kaxigt att kalla oss för ”världens första” konsthus, men konceptet är i grunden nytt just när det gäller konstmarknaden. Inom modevärlden är det förstås annorlunda. Där finns modehusen, som löpande tar fram sina kollektioner och skapar mode under starka varumärken, som i sig kan garantera hög kvalitet. Som konsthus arbetar vi på motsvarande sätt. I samarbete med omsorgsfullt utvalda konstnärer tar vi fram kvalitativa konstkollektioner, som säljs exklusivt under varumärket Artby.
Vad skiljer er från andra aktörer bland nätgallerierna?
– Vi är inte enbart en försäljningskanal, utan ansvarar för hela produktionsprocessen, från urval av konstnärer till provtryck, tryck, kvalitetssäkring, kommunikation och försäljning. Som konsthus har vi också en specifik nisch. Vi riktar in oss på nya talanger och framtida ikoner, och håller en djärv och tajt produktlinje vilket ger ett selektivt och genomarbetat utbud, i stället för generell utbudsbredd.
Hur väljer ni ut konstnärerna?
– Vi handplockar med hjälp av en ”advisory board” med internationellt etablerade konstnärer och konstteoretiker. Vi samarbetar uteslutande med skandinaviska konstnärer, vilket för oss innebär konstnärer som har och upplever sig ha en koppling till Skandinavien. Fokus ligger på uppstickare, nykomlingar och outsiders med stark konstnärlig potential. Efter att ha tittat på drygt 2 000 konstnärer under två år, väljer vi inför första verksamhetsåret ut cirka 16 för ett samarbete.
Vem är enligt er en outsider?
– En konstnär kan vara outsider i sitt konstnärliga uttryck, eller i sitt sätt att förhålla sig till och ta plats inom den etablerade konstvärlden. Outsidern ses väl traditionellt som autodidakt, även om så inte alltid är fallet.
Vad tror ni kollektionstänket tillför konstköparna?
– En välkurerad variation av konstverk, som ger fin dynamik och ett intressant flöde av nya, noggrant utvalda verk. Kollektionerna är också relativt små och avgränsade vilket gör dem lätta att förhålla sig till, i synnerhet för finsmakare som är selektiva samtidigt som de stimuleras av lite omväxling i tillvaron.
Hur tänker ni kring upplagornas storlekar?
– Våra kollektionsupplagor ligger i dag på mellan 250 och 1 000 ex. Vi har också mindre specialupplagor på 25 till 75 ex. I och med att vi riktar oss till både nationella och internationella köpare, får upplagorna inte vara för små. Samtidigt får de heller inte växa sig för stora. Upplagestorleken måste hela tiden vara inom gränsen för vad vi mäktar med, när det gäller att säkerställa kvalitet. Alla verk granskas och godkänns ett och ett, vilket i sig är en både krävande och tidskrävande process, som vi inte förhandlar med.
Elisabeth Blennow Calälv säljer klassisk grafik – verk framställda genom hantverksmetoder och ofta handtryckta, alltid signerade – av väletablerade svenska konstnärer.
Du har sålt konst på nätet under några år – hur har utvecklingen sett ut?
– När jag startade var jag en av få, men senaste året har utvecklingen verkligen varit explosionsartad, jag tycker att det känns som att det poppar upp nya aktörer varje vecka.
Vilken är ed-arts nisch?
– Jag upplever att vi fortfarande är den enda e-handlaren som har ett stort utbud av verk i upplaga av etablerade konstnärer. Om du vill köpa ett verk av en konstnär du sett på Moderna museet så är det ingen annan på nätet som kan erbjuda det i lika hög utsträckning. För det andra jobbar vi inte med reproduktioner alls. Verken vi säljer är framtagna för att vara gjorda just i upplaga. Och för det tredje så lägger vi stor vikt vid tryckens kvalitet, ofta är de handtryckta med gamla tryckmetoder. De flesta andra jobbar bara med digitala utskrifter, vilket kan vara nog så bra, men hantverket i den klassiska grafiken är något extra!
Hur vet jag att den jag köper ifrån är seriös och att det inte efter några månader dyker upp en till upplaga med samma motiv men i en något ändrad storlek till exempel?
– Oj, svår fråga! Vill man känna sig trygg så kanske man ska köpa ifrån en aktör som har lite historik, eller som jobbar med konstnärer som varit med ett tag. Om det är ett nytt företag tror jag att det finns en fördel om de som driver det har någon erfarenhet av konsthandel. Konst är ju en lite särskild vara som inte liknar någon annan.
Hur tydligt märker du av trender bland konstköparna?
– Det jag märker är att intresset för konst i hemmet ökar explosionsartat. För ett par år sedan räckte det med en affisch från Moderna museet, men nu vill alla ha något eget på väggen. Något som hänt är dock att det svartvita är tillbaka. Jag tror att det kommer ifrån fotokonsten, där ju svartvitt är en självklarhet, och har letat sig över till vår värld.
Vad säljer du mycket av nu?
– Jag säljer mycket av Charlotte Gyllenhammars Rubin och Anneè Olofssons Mourning hours days of mirage nights of mist. Två av Sveriges främsta konstnärer som haft stora utställningar både i Sverige och utomlands, vars original kan kosta hundratusentals kronor. Men i upplaga behöver man lägga mellan 5 000 och 10 000. Det uppskattar kunderna!
Elisabeth Blennow Calälvs tips för dig som ska köpa konst i upplaga på nätet:
1. Läs in dig lite grann på de grundläggande kvalitetsparametrarna som upplaga, papper och pigment, så vet du vad du betalar för.
2. Våga satsa lite! Det snälla blommotivet funkar ju som poster, men när du jackar upp dig till att köpa konst så välj något som kittlar lite mer. Det är intressant mycket längre!
3. Om du sett en fin konstutställning som du gillar, googla vad som finns i form av upplageverk. Ofta finns mer än vad man tror. Att hemma på väggen få ha del av ett konstnärsskap man gillar är en fantastisk känsla!
4. Tänk först på motivet, inte på var det ska hänga hemma. Du kan alltid hänga om, och du kommer säkert att flytta under de 30 eller 50 eller 80 år du kan komma att äga konstverket.
5. Satsa på en måttanpassad, handsnickrad ram. Det förlänger inte bara livet på ditt verk utan ger det också bäst förutsättningar för att pryda din vägg! Vill du fräscha upp ett verk du tröttnat på – rama om det. Ramen kan verkligen lyfta eller fälla ett verk.
Olika tryck och tekniker
Litografi: En plantrycksmetod där bilden förs över till en plåt eller sten för att sedan trycka en färg i taget. En komplicerad metod som ger hållbart tryck av hög kvalitet, ofta i numrerad upplaga och till ett högre pris.
Giclée & Fine art print: Bläckstråleutskrift som printas på papper av fin, arkivbeständig kvalitet. Här beror mycket på färgpigmentens kvalitet, vilket ger olika lyster och beständighet. Ofta förekommande hos nätaktörer som säljer tryck i mellanprisläget.
Etsning: Djuptryck där tryckplåten etsas med syra, och färgen tränger sedan in i fördjupningarna.
Torrnål: Annan typ av djuptryck där konstnären ristar in bilden i tryckplåten med en vass nål.
Screentryck: eller serigrafi Genomtrycksmetod där färg trycks på papper med hjälp av en schablon.