Designstjärnan Lee Brooms 3 bästa belysningstips
Att kliva in i en av Lee Brooms utställningar är som att få en glimt av ett parallellt universum, en fantasivärld som fått liv. Produkterna är en del, men absolut inte allt. Nu sammanfattas hans karriär i nya boken Fashioning design: Lee Broom (Rizzoli).
– Det är både väldigt reflekterande och terapeutiskt; ”wow vad mycket vi har gjort”. Jag är också ganska förvånad över hur mycket vi uppnådde så tidigt, berättar han över telefon från London.
När Lee växte upp i Birmingham kom hans syster hem från sina danslektioner i trikåer och tränade steg och rörelser. Han blev förförd.
– Jag frågade mamma och pappa om jag också kunde få börja dansa och hade tur eftersom min mamma inte hade några problem med det. Som pojke i en övervägande kvinnlig miljö utmärkte jag mig snabbt och blev snart kontaktad av en agent som ville representera mig, säger han.
Lee kastades in i tv- och teatervärlden, gick på auditions och tillbringade dagarna på set, bara för att komma hem på kvällen och göra sina vanliga läxor.
– Det var ganska disciplinerat. Jag skulle säga att min arbetsmoral var väldigt hög. Men mina akademiska färdigheter var mindre viktiga eftersom jag visste vad jag ville göra, säger han.
Det var inom den konstnärliga världen han hörde hemma och snart byttes The Royal Shakespeare Company mot modestudier på prestigefulla Central Saint Martins och praktik hos ikonen Vivienne Westwood. Vid sidan av skolan började han göra inredningar för lokala pubar och plötsligt hade han skapat ett nytt yrke åt sig: inredningsdesigner.
– Jag minns 2012, vår första Milano-show. Den kallades Public house och vi lanserade Crystal bulb. Jag fick idén till den bara åtta veckor före Milano, säger han.
De första Crystal bulb byggde på återbruk och Lee använde tidigt antika möbler i sina kollektioner.
– Jag har alltid fascinerats av tanken på att allt vi producerar ska klara tidens tand. Man ska kunna behålla ett objekt för alltid och föra det vidare till nästa generation. När jag skapade föremål av återvunnen kristall, eller antika möbler, var det historien som tilltalade mig – resan som en produkt gjort – och att jag gav den ett slags nytt liv. Den sortens romantiska föreställning lockade mig redan då.
Nu har företaget växt och för några år sedan öppnade Lee Brooms egen fabrik i utkanten av London. Först för kvalitetskontroll, men numera även montering och elektriska komponenter. På sikt är tanken att alltmer av produktionen ska göras där. Det möjliggör även produktion vid beställning.
– Det handlar definitivt om hållbarhet, produktion och affärer, men även kvalitet och lagertillgång. Med tanke på hur saker och ting ser ut i världen just nu känns det som att vi blir mindre globala. Jag tycker att det är synd, säger han.
Lee inspireras lika mycket av arkitektur- och designhistoria som film, musik och popkonst.
– Jag gillar att skapa ögonblick att minnas med mina utställningar. Det handlar om att ta till sig något känslomässigt på samma sätt som en teaterproduktion eller ett konstverk.
Du blickar mer mot mode än andra formgivare?
– Det är sant. Personligen tycker jag inte att man som designer och konstnär ska uppmuntra sig själv att bli inspirerad av sin samtid. Då tillåts man inte hitta en annorlunda röst, alla gör samma sak. Att ha en modebakgrund gjorde att jag skilde ut mig, det insåg jag under de första två åren efter att ha startat Lee Broom. Naivitet är på sätt och vis en styrka. Jag kan gå till en person som har hållit på med sitt hantverk i decennier med nya perspektiv. Några av de bästa idéerna skapas från vilda, galna och dumma föreställningar.
Är ditt arbete ditt liv?
– Ja. Det är kanske en av anledningarna till att jag var så fokuserad på att skapa mitt eget varumärke, mitt eget företag. För det innebar att jag kanske kunde fortsätta leva utan någon tydlig separation mellan mitt arbete och mitt personliga liv. När jag arbetade som skådespelare kände jag verkligen inte att det var ett jobb och bortsett från den dagliga verksamheten som det innebär att driva ett företag, känns resten av arbetet inte som jobb för mig. Det är en passion. Mitt namn står på varumärket, det finns bokstavligen ingen separation. Och jag jobbar tillsammans med min man.
Årets utställning i Milano hade namnet Divine inspiration och hämtade inspiration från platser för tillbedjan och brutalism. De handgjorda lamporna Requiem stack ut med sin omedelbara form.
Berätta!
– Den nya lyxen handlar om att ha något helt unikt. Det är både ganska nostalgiskt och en signal om framtiden, om vart vi är på väg. Vilket är mot något mycket mer organiskt och flytande, medan en stor del av mitt arbete har varit väldigt polerat, väldigt precist, väldigt modernistiskt. Jag har gått från fakta till fantasy. Det här är rörigt, riskabelt och spännande. De ser ganska polerade ut, men i verkligheten hade vi alla panik och skrek när de tillverkades! Det är skönt att ta risker tycker jag.
När vi pratas vid har drottning Elizabeth precis gått bort och köerna ringlar långa genom London. Lee berättar att han haft privilegiet att träffa drottningen på Buckingham palace då han belönades med The Queen’s Awards for Enterprise.
– Hon var underbar.
Jag kan se dina verk hemma hos kungafamiljen ...
– Haha, well ... Vissa av dem kanske har några ...
Här är Lee Brooms belysningstips
1. Förstärk det naturliga ljuset och miljön omkring dig i stället för att försöka motarbeta dessa element. Anpassa ljuset under dagen.
2. Satsa på många olika ljusskällor; flera bordslampor, belysning i ögonhjöjd (som en låg pendellampa över ett bord) och en stor signaturpjäs. På så sätt kan du skapa många olika stämningar.
3. Missa inte dimmerfunktionen. I dag finns briljant teknik med system i form av appar som kan hjälpa dig med både ljusreglering och ljusets temperatur.
Fotograf: Luke Hayes, Marcus Tondo m fl. Samtliga bilder kommer från boken Lee Broom – fashioning design som ges ut av Rizzoli.