Populärt: Hemma hos Inredningsnyheter ELLE Deco Design Awards Köksinspiration Se ELLE Hemma hos

Möt Mathilda Wibom Westerberg – grundare av Juniper

27 mar, 2025
AvCecilia von Mentzer
Möt Mathilda Wibom Westerberg – grundare av Juniper
Några nätter på ett bättre hotell blev startskottet för Juniper som säljer sängkläder och handdukar i premiumkvalitet. Möt grundaren Mathilda Wibom Westerberg.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Hemma hos #4 - Angelica SvanströmBrand logo
Hemma hos #4 - Angelica Svanström

Ett besök på ett litet boutiquehotell på Mallorca blev startskottet för hemtextilföretaget Juniper, grundat av Mathilda och hennes man Jacob Wibom Westerberg.

– Efter en intensiv vår, med mycket jobb, vår dotter Junis födelse och vårt bröllop, åkte vi kort därefter på semester till ett litet boutiquehotell på Mallorca. Vi blev helt förälskade i atmosfären, servicen och lugnet. Allt var så genomtänkt och vi sov dessutom otroligt gott. Jag minns att vi pratade om hur fantastiskt det vore att kunna ta med den känslan hem till vår vardag. Vi ville köpa med oss hotellets sängkläder, men insåg snabbt att de både var för dyra och inte fanns i svenska storlekar. Denna upplevelse, blev startskottet för Juniper.

Annons
En del av Junipers framgång beror på storytelling där man använder sig själva eller vänner i marknadsföringen för ett personligt tilltal.

Mathilda Wibom Westerberg

Vem: Grundade Juniper 2018 tillsammans med sin man Jacob. Jacob arbetar som konsult men finns med i företagets styrelse. Mathilda har tidigare arbetat på Espresso House, Electrolux designavdelning och H&M.
Familj: Jacob och deras tre döttrar, Juni, 7 år, Pomeline, 3 år och Alessandra, 1 år.
Bor: Lägenhet på Kungsholmen. Litet showroom och kontor på Östermalm i Stockholm.

Den sommaren och hösten la Mathilda all sin tid på att lära sig om textilindustrin, kontakta fabriker och hitta rätt samarbetspartners. Det var viktigt för henne att kunna stå bakom varje detalj – från hur företaget producerar sina produkter till hur man tar hand om sina kunder.

Annons

– Mallorca och livet i södra Europa fortsätter att vara en stor inspirationskälla för mig, särskilt när det gäller färgval och känslan i våra produkter, samt de platser där vi möter våra kunder – både fysiskt och digitalt.

Vad skiljer er från andra varumärken inom sängkläder och hemtextilier?

– För oss handlar det mycket om helhetsupplevelsen. När du köper en produkt från Juniper – oavsett om det är sängkläder eller en morgonrock – vill vi att du ska känna dig som om du befinner dig på ett exklusivt boutiquehotell. Kvaliteten ska vara tydlig i varje detalj och vi lägger stor vikt vid personlig service, vare sig vi pratar med våra kunder digitalt eller möter dem i vår butik.

– Vi arbetar alltid med de bästa råmaterialen, det ställer höga krav på våra produktionsprocesser och samarbetspartner. Därför kan det ta tid att lansera nya produkter. Våra sängkläder är tillverkade av ren Supima-bomull med extra långa fibrer, som våra kunder ofta beskriver som något alldeles magiskt att sova i.

Bilderna är tagna på Mon Cor i Sóller på Mallorca.

Hur ser ert hållbarhetsarbete ut?

Annons

– Hållbarhet är ett stort begrepp och det kan ibland kännas svårt att greppa vad det innebär i praktiken. Därför har vi brutit ner det och utvecklat 17 produktionsprinciper som guidar oss hur vi arbetar – från skapandet och frakten av våra produkter till valet av samarbetspartners. Vi stöter hela tiden på utmaningar, eftersom textilindustrin kan vara både traditionell och gammaldags. Men vi har valt att stå fast vid våra värderingar och driva förändring där vi kan.

– Ett exempel är att vi använder biologiskt nedbrytbara inner-förpackningar för att frakta våra produkter från fabriken till oss och till vår slutkund. Det tog tid att hitta rätt partner och att få till en lösning nära vår fabrik, men det var värt det för att slippa använda konventionell plast.

Hur arbetar ni för att skapa en personlig kundkontakt?

– Den personliga servicen har alltid varit viktig för oss. Vi får ofta svar på våra nyhetsbrev där kunder tackar för mejlen eller berättar att de just har bäddat om med sitt Juniper-set. Det tog ett tag för mig att inse att detta kanske är ovanligt; jag har själv aldrig svarat på ett nyhetsbrev från ett stort varumärke och förväntat mig svar från grundaren.

Annons

Foto: Pernilla Danielsson

Annons