Modedesigner Martin Bergström + Ikea = sant
Det är som om blommor slår ut lite extra och en vanlig krukväxt plötsligt identifierar sig som djungel när multikreatören Martin Bergström är i rummet. Han har nämligen en medfödd – och exceptionell – känsla för färg, form och organiska mönster. Tre år gammal kunde han hela Nordens flora utantill, fyllda 13 älskade han att måla. När ritblocken var fyllda målade han vidare och förvandlade familjens alla kökslådor och luckor till konstverk.
Läs också: Här är alla 23 produkter ur Ikeas limiterade kollektion Svärtan
– Som tur var stöttade mamma och pappa mig i mina intressen, säger Martin och skrattar lite. Nu till våren 2017 jobbar jag faktiskt med en kollektion med just köksluckor för Ikea, det är ju lite roligt.
Martins konstnärlighet blev efter studier på Konstfack i Stockholm och på Universität der Künste i Berlin – med Vivienne Westwood som professor – så småningom hans yrke.
I dag är han allra mest känd för sina iögonfallande mönster, ofta med inspiration från naturen. Men också för sina egensinniga modekreationer, scenkläder, scenografi och inredning.
En viktig del i Martin Bergströms arbete är hållbarhet. Sedan starten för 10 år sedan försöker han att jobba medvetet.
– Många av mina kunder vill ha annorlunda mönster och unika produkter. Det finns en charm i det. Man behöver inte ha en jätteproduktion. Jag vill gärna se bort från trender och diskutera mer hur vi producerar och hur vi köper. Världen måste börja shoppa mer med hjärnan tillsammans med hjärtat.
Ett av hans senaste projekt är en kollektion med ekologiska textilier producerade i Sverige som säljs online. När en produkt beställs tillverkas det åt den kunden och levereras en vecka senare. Hösten 2016 lanseras även Svärtan, en kollektion i begränsad upplaga som han gjorde i samarbete med Ikea.
Berätta om projektet.
– Karin Gustavsson på Ikea hörde av sig 2014 och frågade om jag ville göra en kollektion i Indien. Det lät galet och jag gillar galet. Jag fick fyra ledord som ram: Indien, svärtan, svart och modestudentsamarbete. Jag gjorde research och kom fram till att jag ville visa ett Indien bakom glitterytan och färgstyrkan där det finns en stark modernistisk arkitektur. Det är också ett fantastiskt ljus, och taktila strukturer på väggar och golv.
Vad tillför du som modedesigner till inredningsvärlden?
– Jag tror att jag kan tillföra en känsla och ett annat synsätt. Jag har ett stort fokus på tryck, det är intressant att se vad som händer i gränsvärlden när ett tryck blir både plagg, metervara och kudde. Jag älskar mode men tycker inte så mycket om trend. Jag tycker att det är finare att köpa saker för att de betyder mycket för en, som sedan får leva med en tills de faller sönder. Inredning köper man mer på det sättet än mode.
Arbetet startade med en workshop tillsammans med 25 indiska designstudenter från National Institute of Fashion Technology i New Delhi, för att få inspiration av det nya Indien.
– Först tyckte studenterna att min workshop liknade sånt man gör på dagis … Men vi förstod varandra sedan. Efteråt fick jag många positiva mail från eleverna, det var kul. Indien är ett land som Ikea jobbar mycket med och som de därför vill lyfta fram. Jag blev positivt överraskad av hur rent och fint det var på fabrikerna, att det var hög status att jobba för Ikea. Vi fick ta del av arbetstider och vad alla tjänade, det kändes bra.
Din favorit i kollektionen?
– Brickbordet med etsat mönster i relief.
Ditt bästa inredningstips?
– Att köpa konst. Och investera i att få den inramad. Det behöver inte vara dyra saker. Jag själv fyndar och blandar foto och måleri.
Viktigast när man gör inredning?
– Att det ska kunna leva väldigt länge. Sedan pratar man ju om att det ska finnas en funktion också, men funktionen tycker jag kan få vara att det är vackert.
Text: Lovisa Lundström
Foto: Thomas Klementsson, Ikea