Monica Förster är Årets designer i ELLE Deco Design Awards 2021
Monica Förster är född i Stockholm men växte upp i Dorotea med sin tysk-tjeckiske pappa och Doroteafödda mamma. Familjen drev hotell där och för Monica var det helt naturligt att läsa läxor i personalmatsalen och sova i ett hotellrum. Och att vara omgiven av kalfjäll och växa upp i glesbygd. Det vilda, det okultiverade finns inom henne.
– Det tog mig tid att hitta min väg, det gör ju något med en att växa upp i en sådan liten by. Men jag bär mig det här med att alla hjälps åt – att inget är någonsin ett problem, det är en fin inställning. Från mina föräldrar och Dorotea fick jag med mig det lösningsorienterade, det fria tänkandet och ett tankesätt som kan påminna om schackspel, gör en rockad, funkar det inte första gången så prövar man en annan väg.
Monica flyttade till Umeå och gick konstskola och läste konstvetenskap. Väl i Stockholm gick hon på Beckmans och sedan som specialelev på Konstfack. Hennes designportfölj är gedigen och hon är inte främmande för att testa nytt, experimentera, byta disciplin, teknik och material. Hon är vår mest kända designer, med ett arbetsfält som spänner över hela världen. Hon har vunnit mängder med priser för sin design och ställer årligen ut på Möbelmässan i Milano. Poltrona Frau, Zanotta, Tecno, Offecct, Rörstrand, Gense, Habo, Zanat, listan på hennes uppdrag kan göras lång.
Årets designer: Monica Förster
Under ett år olikt alla andra visar Årets designer återigen vilken kraft hon är i designvärlden, i Sverige såväl som utomlands. Nyskapande i både små och storskaliga projekt fortsätter hon att utmana rådande designprocesser och skapar moderna klassiker – alltid med en lika säker som inbjudande formkänsla.
Grattis! Hur känns det?
– Tack så mycket! Vi är jätteglada här i studion, det känns som en fin avslutning på ett jobbigt år. Det är inte alltid enkelt att hålla en hög nivå på sitt arbete, så det är roligt att det syns och uppmärksammas.
Berätta om ditt företag!
– Jag startade min designstudio 1999. Och vi är numera fyra stycken med uppdrag över hela världen. Trots detta omskakande år har vi lanserat en del men givetvis har många jobb ställts in eller flyttats fram. Vi inledde förra året med designen av aperitivobaren Positano på NK. Vi har lanserat produkter för bland andra Modus, Jørgensen, Artifort och Zanotta. Skrivbordet för just Zanotta kunde inte ha lanserats med en bättre tajmning med tanke på alla hemmakontor... Jag har också utvecklat en ny kollektion för Zanat, där jag är kreativ chef. Och skapat en interaktiv installation för konstkollektivet Misschiefs (se intervjun med Paola Bjäringer!)
Berätta om ditt arbete och dina drivkrafter?
– Nyfikenhet! Det är roligt att skapa, lösa problem, ju svårare desto bättre tycker jag. Och det är naturligtvis extra roligt om man har ett bra team som arbetar mot samma mål och med samma vision. Att bygga med andra gör det större än en själv.
Största utmaningen och lärdomen från förra året?
– För mig och för studion har det för så många andra varit ett konstigt år. Jag är van att resa, möta människor och företag. Plötsligt tog det bara slut. Inga mässor, inga levande releaser. I vår designprocess har vi redan arbetat digitalt i många år, vi måste ju produktutveckla och samarbeta med våra uppdragsgivare på det viset. Men när allt plötsligt sker enbart digitalt så missar man något. Teknologi ja, men det handlar också om handens intelligens och intuition. Det går förlorat till viss del, när mellanmänskliga möten uteblir. Jag saknar den dynamiska tillvaron jag hade förut. Så för mig har det varit ett dåligt år, om jag ska vara ärlig.
Vilka trender och tendenser ser du inom inredningsvärlden fram över?
– Vi måste skapa en kultur som går hand i hand med det digitala, att helt enkelt se vikten av det taktila och det fysiska. Så länge vi inte har en extremt utvecklad 3D-teknik kan det digitala aldrig ersätta den levande interaktionen.
– Jag ser också hur vi ändrar fokus och att utomhuslivet och naturen blir allt viktigare.