Smyckesdesigners lyxiga, väldesignade och avslappnade stil – häng med in
Det är något oväntat blygsamt över Sophie Bille Brahes hem. Köket är enkelt, utan bågnande skåp och fullproppade lådor, men istället finns de finaste versionerna av det mest nödvändiga: ett munblåst champagneglas av Nina Nørgaard, en salladsskål från Hermès och en trave udda tallrikar och skålar.
I vardagsrummet står en soffa med tillhörande bord, en liten fin barnstol i trä och den ikoniska stolen Diamond chair i svart av den italiensk-amerikanske konstnären och möbeldesignern Harry Bertoia. Mycket mer än så är det inte. Och just så har hon det som bäst – utan för mycket visuellt stök som distraherar eller saker med form och funktion som suger energi.
– Jag behöver rena ytor för att kunna samla tankarna, särskilt när jag arbetar. De flesta saker här hemma är noga utvalda. Eller så är det arvegods med en särskild betydelse. När jag var yngre hade jag bara fyra gafflar och en kniv i kökslådan – men det var i gengäld några underbara gafflar och en väldigt fin kniv.
Den här inställningen till inredning har Sophie bevarat – det är inte mängden, utan kvaliteten som räknas och hon väntar hellre med att köpa något tills hon hittar det rätta än låter sig styras av behovet av att göra ett rum funktionellt här och nu.
Och ofta har hon inte behov av något nytt, eftersom det redan finns en möbel i hennes liv som fyller behovet.
Som det lilla matbordet i köket, där det precis finns plats för familjen bestående av hennes son, hennes man och deras gemensamma dotter. Bordet av Børge Mogensen fick hon som tonåring och använde först som skrivbord – men i dag skulle hon inte drömma om att byta ut det. Både eftersom det följt henne och har en historia, men också för att det passar perfekt in i familjens vardag och tål att användas.
– Enkelheten är ett tydligt drag i vår inredning, men vi har också velat skapa en plats att leva där det finns utrymme för hundar, barn och lek. Våra möbler har en särskilt betydelse och de flesta har alltid följt mig.
Hon älskar formen av snäckskal
Något annat som följt Sophie genom åren är förkärleken till en alldeles särskild form, nämligen de underbara, böjda och evigt klassiska snäckskalen. Hon minns dem från en särskild period i sin barndom som familjen tillbringade i Saudiarabien, där hennes föräldrar var stationerade.
Utflykterna till havet tillsammans med familjen är starka minnen, och det var där hon som liten samlade snäckskal och blev intresserad av deras unika former och färger.
– Snäckor har genom åren varit en stor inspirationskälla och genomgående i flera av mina kollektioner. De påminner om havet och ger en känsla av stillhet, förklarar hon.
Konkret och handgripligen finner man därför också snäckor på flera platser i hennes hem, till exempel i form av en liten skål i venetianskt glas som hon fått av sin bror, kocken och entreprenören Frederik Bille Brahe, en liten blank variant som ligger i solljuset på en fönsterbräda och ett stort vackert skal som står som en skulptur på golvet i vardagsrummet.
Snittblommor överallt i hemmet
En annan sak som Sophie värdesätter och hittar kreativ energi i är snittblommor. De finns på flera håll i huset och adderar något sensuellt till det enkla. De avspeglar stämningen i rummet, men också i henne själv när hon arbetar med form och material till nya smycken från sitt skrivbord i ena hörnet av vardagsrummet.
– Blommorna i mitt hem visar alltid min sinnesstämning. De ger mig ny energi när jag arbetar koncentrerat med en ny kollektion. Då njuter jag av att ha något vackert på mitt bord. Just nu är jag väldigt förtjust i röda rosor.
Foto: Mikkel Tjellesen