Ladan som blev en kreativ högborg – i sann New York-anda
Han tar aldrig semester. Johan Lindeberg förstår helt enkelt inte poängen. I stället har modedesignern, fotografen och den mångsysslande kreatören skapat sin egen kreativa högborg i en gammal lada, mitt ute på en åker utanför Torekov i Skåne. Ett försök att ta med sig energin från downtown Manhattan till den skånska slätten.
– Det här huset är byggt för kreativitet. Och för umgänge. Här skapar vi och dansar vi på borden! Jag älskar space och öppenhet och här såg jag potentialen att göra ett New York-loft fast på landet. Hela min inspiration när jag renoverat huset har varit kreativa processer. Jag vill känna mig fri att skapa, och vill också ha ett ställe där det finns utrymme för ett helt team att arbeta tillsammans. Jag kallar huset för Lindeberg Studios. Eller bara ladan.
Utanpå är den gamla träbyggnaden, som när Johan köpte den verkligen var ett övergivet kostall, målad svart. Insidan är helt urblåst och takhöjden öppnad upp i nock. Huset består huvudsakligen av två stora öppna ytor i vinkel; ateljén och köket, som delar utrymme med matplats och vardagsrum. I mitten av huset ståtar en gigantisk öppen spis, inköpt och hitfraktad från ett franskt slott. Väggarna är genomgående vita, förutom i ett mindre rum där de är mörkt gråblå, inspirerade av färgen i Charlotte Gainsbourgs lägenhet i Paris. Golven är av slipad betong och det största färgtillskottet är en knallrosa spiraltrappa i köket.
– Jag kände att den delen av huset behövde mer energi. Så när jag kom på att trappan skulle vara rosa åkte jag direkt och köpte färg och stod en hel helg och målade. Den gör mig väldigt glad. Och jag tror att det är bra att bryta mönster och göra något oväntat. Det sätter också igång kreativiteten.
Att Johan landade i Torekov, efter många år i New York och Stockholm (där han fortfarande har en liten lägenhet på Södermalm), är ingen slump. Hans syster och systerdotter bor fem minuter bort och bästa kompisarna från Stockholm har sommarhus lika nära.
– Min dotter Blue och jag hade spenderat mycket tid här med dem. Vi valde Torekov för att jag behövde vara mer i Sverige, men ville inte bo i Stockholm. Och jag är ju uppvuxen i Lund, så Skåne är speciellt för mig. Men jag ville inte vara inne i Torekov med alla människor, så att bygga om en lada på en åker passade perfekt. Och med Blues moped tar det bara sju minuter in till byn.
För någon som är van vid Manhattans puls och mångfald är kontrasten stor när hemmet på tre sidor är omgivet av åkermark och närmaste granne är ett aktivt lantbruk. Men att anpassa sig till tempot på landet var inga problem.
– Jag har alltid trott att New York är den plats där jag är mest produktiv, där har min kreativitet alltid flödat. Men jag tror stenhårt på att riktig kreativitet kommer inifrån. Och jag är nästan chockad själv över vad jag har skapat i Stockholm och Torekov under den mörka vintern, som jag nu upplevt för första gången på 25 år.
– I Sverige får jag ofta höra att jag har så mycket energi, att jag är rastlös och verkar fly. Jag känner inte alls det så. Jag vill bara uppleva mycket, ständigt bli inspirerad och skapa. Ibland är det svårt i Sverige för att jag går in i gamla mönster. Men jag har jobbat så mycket med mig själv att jag kan hitta lugnet var jag än är. Och jag älskar kombinationen av New York och Torekov.
Vilka platser kallar du hemma?
– Självklart min kreativa lada. Men också New York och Los Angeles. Där känner jag mig mer hemma än i Stockholm. Mycket för att det är högre energi och mer fritt. I Los Angeles gillar jag att det är stort och öppet och hela den amerikanska västkusten är så vacker att upptäcka. Och New York uppmuntrar en att mer bli sig själv. Där finns mindre utrymme för rollspel. Jag känner att jag är färdig med att spela roller, det har jag gjort sedan jag var fem år. Jag försöker göra mig fri från det.
Hur går det?
– Jag närmar mig, säger han med ett leende. Och lyfter på solglasögonen för första gången under vårt möte.
Fotograf: Petra Bindel