10 hetaste trenderna från möbelmässan i Milano
Möbelmässan i Milano är en av årets främsta händelser inom designvärlden och visar vägen för kommande trender på inredningsfronten.
Här är tio av årets allra tydligaste trender och höjdpunkter från möbelmässan i Milano.
1. Maximalism
Om det finns någon som fortfarande tror att minimalismen dominerar i designvärlden borde den ha blivit övertygad om motsatsen efter årets designvecka i Milano. Hay och Gubi ställde ut i var sitt överdådigt palats där miljön med guld, spegelväggar och takmålningar fick rama in produkterna. Trendsättande Dimore studio med Britt Moran och Emiliano Salci i spetsen skapade köer till sina utställningar där de bland annat hade satt upp olika slags tält inomhus och i dem byggt upp överlastade miljöer som man kunde kika in på samtidigt som det spelades passande musik i högtalarna. Moooi, med Marcel Wanders som creative director, tar alltid ut svängarna rejält i sitt stora showroom – i år var temat ett museum över utdöda djurarter …
2. Konsten tar plats
Fondazione Prada invigde den nya byggnaden Torre av Rem Koolhaas/OMA under designveckan.Flera av veckans allra största snackisar hade varken med möbler eller inredning att göra, utan handlade i stället om konst och arkitektur. Den största händelsen var tveklöst att Fondazione Prada valde att inviga Torre, den nyaste byggnaden i det stora konstmuseet i södra Milano. Den 60 meter höga byggnaden är ritad av Rem Koolhaas/OMA visar verk ur samlingen på temat Atlas: allt från surrande flugor i Damien Hirsts glaslådor till Carstens Höllers roterande flugsvampar. Modeföretaget Cos fick besökare att vallfärda till utställningen Open sky på Palazzo Isimbardi där Phillip K Smith III visade spegelskulpturer på innergården och i trädgården.
3. Färg i fokus
Starka färger som orange, rött och gult dök upp hos många företag både på själva möbelmässan och i utställningar inne i Milano. Vitra hade till exempel en del av sin monter som var helt orange och Cassinas showroom var fyllt av mustiga färger. Hermès utställning på La Permanente dominerades av väggar täckta med kakel som tillsammans skapade en vacker färgpalett (och tog en hel del fokus från produkterna i utställningen).
4. Stjärnornas stjärna
Designvärlden älskar sina stjärndesigner, även om stylisterna har gett dem viss konkurrens de senaste åren. Årets klarast lysande designstjärna var Oki Sato/Nendo som gjorde ett statement med sin egen utställning Nendo: forms of movement i Superstudioområdet. I en labyrintisk utställning med tio större rum visade han samarbeten med olika företag genom att redovisa designprocesser och materialval med föremål och animationer. I slutet av utställningen kunde man köpa ett Nendomynt för att kunna köpa en liten byggsats liknande sådana som finns i Kinderegg i en speciell Nendoautomat. Nendo stod även bakom en mängd nya produkter hos flera företag – bland annat den vackra trästolen N01 för Fritz Hansen.
5. Material att känna på
Cristina Celestino skapar unikt kakel för Fornace Brioni.
Kanske är det en reaktion på mängden bilder som sprids från ett evenemang som möbelmässan i Milano, kanske bara ett tecken på att vi behöver uppleva vår omgivning med alla sinnen. Oavsett anledning var det många företag som valde att arbeta med material med unika ytor som bara kunde upplevas om man själv fick känna på dem. Moooi samarbetade med Arte i flera tapeter som lockade till beröring och klädde möbler med taktila textilier och garvade komagar(!). Hos Swarovski hade Patricia Urquiola klätt en mjuk ”burk” av neopren med gnistrande kristaller. Cristina Celestinos uppmärksammade kakel för Fornace Brioni lockar också till beröring.
6. Tillbakablick
Många av årets nya möbler har en lätt känsla av sent 70-tal eller tidigt 80-tal, men mjukt rundade hörn. Ett exempel är fåtöljen Bernard av Shane Schneck för Hay, ett annat soffan Montanas nya hylla. Piero Lissoni drar de mjuka formerna ännu ett steg i Eda-mame för B&B Italia. Allt annat än mjukt är Patricia Urquiolas skrivbord Radical Fake för Cappellini, men det andas lika mycket tidigt 80-tal tack vare terrazzomönstret som för tankarna till Memphisgruppen.
7. Digitalt deltagande
De senaste åren har Instagram blivit en allt viktigare kanal för att följa nyheterna under designveckan. I år gick själva företaget Instagram själva in i designvärlden och valde att lansera kontot @design under designveckan i Milano. Tanken är att uppmärksamma ny design och formgivare på gång.
8. Lysande lampor
Lampor har tack vare ny teknik utvecklats till att vara så mycket mer än belysning. Några designer som specialiserat sig på att designa lampor och ljusskulpturer med den allra senaste tekniken är Michael Anastassiades för Flos, Daniel Rybakken för Luceplan och Lee Broom, som tillverkar i eget namn. Även Moooi ligger långt fram när det gäller att utveckla ljusteknik och designa spektakulära lampor. En tydlig trend vid sidan av dessa var olika varianter på globlampor.
9. Modevisning
Designveckan i Milano lockar hundratusentals besökare från hela världen, långt fler än modeveckorna, och många av de stora modeföretagen väljer att presentera olika samarbeten, utställningar och hemkollektioner i samband med möbelmässan i april. Hermès spektakulära kakelinstallation på La Permanente blev en snackis, liksom Cos samarbete med konstnären Phillip K Smith. Gucci valde att bjuda in till exklusiva visningar i högkvarteret för att visa sin nya hemkollektion och Moschino samarbetade med Kartell – och det är bara några få exempel.
10. Svenska företag
I mängden av företag och utställningar lyckades svenska företag väl med att synas och locka till sig besökare. I Brera ställde ett fyrtiotal svenska företag ut tillsammans i den uppmärksammade utställningen Hemma – stories of home utformad av Joyn Studio. I samma stadsdel presenterade Kasthall sitt nya samarbete med stjärndesignern Ilse Crawford i sitt showroom. Webbaserade möbel- och inredningsföretaget Hem valde också att visa nyheter i Brera. Och det är bara några av alla de svenska företag som ställde ut inne i Milano och ute på själva mässan.