Trendspaning: Second hand och vintage – hetare än någonsin
Att inreda med vintage och second hand är inget nytt, men efter flera decennier av konsumtionshets och en explosion av nya saker har det blivit något av en trend att välja second hand och vintage framom nyproducerat. En trend som nu även spiller över på företagen som designar och tar fram nya möbler och inredningsdetaljer.
Allt fler vill att sakerna de inreder med ska vara personliga och att välja något som inte är massproducerat, åtminstone inte på samma vis som tidigare, blir därför något flera prioriterar. Saker får gärna ha lite patina och charm, de behöver inte vara perfekta och utan skavanker, eftersom det ger inredningen mer karaktär.
Vintage och second hand är dessutom både ekonomiskt och hållbart, två aspekter som styr när många av oss väljer sin inredning. Men det kan finnas flera olika anledningar till att man väljer vintage. De finns även de som älskar jakten på skatter och att hitta något unikt som ingen annan, eller åtminstone få andra, har hemma.
Det är inte bara auktionshus som fått se ett stort intresse, loppisar och second hand-butiker både online och offline är välbesökta i dag. Och på sociala medier har det dykt upp flera online-loppisar samt egna mindre butiker som säljer utvald vintage. Ikea är ett av företagen som nu agerat på trenden och under hösten 2020 öppnar möbeljätten sin första egna second hand-affär.
Nylanseringar från vintage-arkiven
Bland företagen som väljer att nylansera gamla favoriter syns stora namn som exempelvis Gubi, som lanserar Marcel Gascoins klassiska stol C-chair från 1947 i originaltappning med sits i papperssnöre.
Danska Brdr. Krüger har också lagt fokus på att ta fram gamla skatter. Designern Nanna Ditzels stol Arkade chair, som hon designade 1983 utan att den sattes i produktion, har grävts fram ur arkivet och börjar säljas nu istället. Företaget har även ett nytt samarbete med Lyfa som producerar belysning från 40-talet fram till 70-talet.
Grethe Meyers klassiska 70-talsserie Ildpot gör även comeback hos FDB Möbler, medan Warm Nordic sätter en ny twist på klassiker som 50-talets Fried Egg-fåtölj som lanseras som soffa.
Cirkulär inredning och vintageinspiration
Många företag jobbar även för att bli mer cirkulära och second hand är en självklar del av det. Cervera har lanserat konceptet Cervera Vintage, som innebär att kunder kan få vintageporslin och -objekt för kök och matplats värderade hos Cervera, som sedan betalar kunden för dem och säljer vidare.
Bang & Olufsen har även meddelat att de kommer rusta upp och sälja gamla vinylspelare, istället för att producera något nytt. Allt fler företag öppnar samtidigt för att rusta upp sina egna möbler och ersätta uttjänta delar. Det görs bland annat genom att designa möblerna för att de ska hålla längre tid, som hos sängtillverkaren Dux vars olika komponenter går att uppgradera samt hos Magnus Olesens som lanserat stolen Ø vars alla delar är enkla att byta den dag de är utslitna.
Vintage- och second hand-trenden tar sig uttryck på flera olika sätt. Hos de nyare inredningsföretagen som inte har digra arkiv att gräva i hämtar man istället vintageinspiration bland det som nyproduceras.
Hos Ikea syns en ny servis i äldre stil och även hos Zara Home ser vi vintageinspirerat porslin. Dessutom har vi antagligen bara sett början av den här nygamla tendensen, eftersom en omställning mot en mer hållbar och miljövänlig konsumtion och inredning utan tvekan kommer innebära mycket mer second hand- och vintageköp framöver.
Läs mer:
Vintage och second hand-inredning online – här är några butiker att spana in
6 designklassiker att fynda second hand – som håller livet ut