Välkommen till Formafantasmas fantastiska kontor
Industriellt möter naturligt i ett hav av ljus. Hemma hos formgivarduon Formafantasma i Amsterdam smälter jobb och fritid samman till en kreativ helhet.
Av Francesca Davoli Foto Fabrizio Cicconi/Living Inside
Studion/hemmet delas upp av en mezzanin och badar i konstant ljus från de stora takfönstren. Bord av Enzo Mari. I förgrunden syns några verk från Formafantasmas Autarchy-kollektion.
Hundra kvadratmeter ljus. Hemma hos Simone Farresin och Andrea Trimarchi, formgivarduon bakom Formafantasma, är det som om solen alltid skiner. Takfönstret i den gamla fabrikslokalen, som är både hem och studio, gör luften nästan självlysande. Duon kommer ursprungligen från Italien, men efter studier på Eindhovens Design Academy blev de kvar i Holland. Nyligen bytta de Eindhoven mot Amsterdam, lockade av den internationella atmosfären, den höga livskvaliteten och den nästan surrealistiska skönhet som kommer av stadens starka band till vattnet.
– Vi hittade det här stället på nätet och hade tur. Vi ringde utan att ens veta var det låg, tittade på det samma dag som vi kom till Amsterdam och gillade det så mycket att vi bestämde oss för att flytta in, säger Andrea.
Matrummet och studion. I bokhyllan samlas souvernirer från hemlandet Italien och resor till Japan och Sydafrika. Arbetsbord av Enzo Mari och stolar DSW av Charles och Ray Eames för Vitra. De gröna växterna harmonierar fint med studions ljusa träslag. Vaserna på bordet mellan fönstren kommer från Formafantasmas Botanica-kollektion.
Med sin ruffiga atmosfär och läget mittemellan stad och landsbygd lockar det gamla industriområdet Amsterdam Noord nu stadens unga kreativa. Formafantasmas hem ligger isolerat från gatan och långt från huvudstadens brus.
– Med tanke på den tid vi lever i och vårt behov av lugn och ro för reflektion är det inte oväsentligt för oss, säger Simone.
Formafantasma har gjort sig ett namn med sina konceptuella projekt som utmanar typiska former och utforskar levande material. De senaste fem åren har de ställt ut på Spazio Rossana Orlandi och Vitra Design Museum och flera produkter har köpts in av MoMa i New York och Victoria & Albert Museum i London. För första gången både lever och arbetar paret nu på samma yta.
Vid dagens slut göms jobbet undan i arkivet. Gamla metallådor från Philips. På hyllorna syns modeller och prototyper från deras olika projekt. Laboratoriestolen är vintage. Gungan har de byggt själva.
– Vi gjorde det av nödvändighet, men nu börjar vi vänja oss och gillar det faktiskt väldigt mycket. Vår studio badar konstant i naturligt ljus, vilket är perfekt för att skapa olika färgnyanser. Och det gäller även molniga dagar, som är ganska vanliga här! säger Simone.
– Själva verkstaden ligger separat, så när kvällen kommer stoppar vi undan alla prover, material och modeller i metallådor i arkivet. Det är ett sätt att separera jobbet från privatlivet – även om arbetet är en central del i alla våra aktiviteter.
Sovrummet. Överkastet är en traditionell portugisisk filt. Lampan är vintage.
Arkitekturen har smittat av sig på inredningen, där de fantastiska bjälkarna återspeglas i studions möbler. I höst väntar nya verk inspirerade av Rom – och, får en gissa, duons kreativa miljö.
– På sistone har vi jobbat mycket med ljus, vilket är väldigt spännande och ganska nytt för oss, säger Simone.
Frukosthörnet. Stol DSW, design Charles och Ray Eames för Vitra. Det skandinaviska bordet är vintage. Keramik från Sydafrika.