Design som gör comeback från arkiven – därför är vintage hetast nu
Att inreda med vintage och second hand har blivit en självklar del av vårt konsumtionsmönster, eftersom allt fler vill att hemmet ska vara både personligt och hållbart. I kombination med pandemins framfart har det bidragit till en boom hos de digitala auktionshusen och på sociala medier har online-loppisar och mindre vintagebutiker snabbt blivit populära. I inredningsvärlden märks tendensen också i att många designföretag gräver där de står, i stället för att uppfinna nytt. Man finkammar arkiven för att lyfta fram såväl bortglömda skatter som aldrig kom i produktion som gamla klassiker i ny tappning.
– För många företag är det ett mycket medvetet val, att lyfta och hylla sina tidlösa klassiker, men att uppdatera färgsättning och imageskapande material så att produkten passar in i tiden. Iittala, Dux och Swedese är exempel på företag som har lyckats väl med detta. Titta på Aalto-vasen eller en Karin- eller Lamino-fåtölj – det är styling och färger som sätter tidsandan. Produkterna i sig är tidlösa, säger Karin Sköldberg, vd på Trendgruppen som representerar flera inredningsvarumärken.
För många designföretag är klassikerna en avgörande del av det DNA som genomsyrar hela varumärket, menar Tove Regnander och Hans Hjelmqvist, grundare av kommunikationsbyrån Grand Relations.
– I en tid med hållbarhet i fokus kan vi se att de varumärken som redan arbetar med sitt designarkiv kanske vänder sig till arkivet i ännu större utsträckning. Det är väldigt få varumärken som sitter med en sådan unik skatt som ett arkiv som de kan gräva i. De företag som har det förstår i dag värdet, vilket man kanske inte gjorde på samma sätt tidigare, menar de.
Designklassiker gör comeback från arkiven
Bland företagen som väljer att nylansera gamla favoriter syns flera stora namn. Carl Hansen & Son lyfter fram Hans J. Wegners fåtölj Mama bear från 1954. House of Finn Juhl relanserade redan i början av året sin soffa Little mother, som fallit i glömska sedan den designades 1945. Danska Gubi lyfte i höstas fram Marcel Gascoins klassiska stol C-chair i originaltappning med sits i papperssnöre – en stol som för övrigt togs fram 1947, i efterkrigstidens Frankrike, när behoven för inredning plötsligt hade förändrats.
Just 70-talet har lockat flera designvarumärken när de gått igenom sina arkiv. Hos FDB Möbler är Grethe Meyers klassiska, tåliga Ildpot-serie i keramik tillbaka, medan B&B Italia relanserat Camaleonda designad av Mario Bellini, en modulsoffa som snabbt blivit en insta-favorit hos designälskare, kanske tack vare det inbjudande formspråket som känns tryggt i dessa oroliga tider.
Även Terje Ekstrøms lekfulla Ekstrem chair från 1984 finns i nyproduktion av Varier furniture medan danska Brdr. Krüger plockat fram formgivaren Nanna Ditzels stol Arkade chair, som hon designade år 1983 utan att den sattes i produktion och nu – nästan 40 år senare – får sin tid i rampljuset.
Brdr. Krüger hade även ett samarbete med Lyfa under 3 days of design i Köpenhamn, ett företag som ger nytt liv åt klassisk belysning från 40–70-talet, av starka danska designnamn som Bent Karlby och Simon P. Henningsen. Flera inredningsföretag väljer också att sätta en ny twist på klassiker de redan har i produktion eller som de tar fram ur sina arkiv. Danska Warm Nordic lanserade nyligen 50-talets karaktäristiska Fried egg-fåtölj i form av en soffa, medan &Tradition efter en tidigare lyckad relansering av fåtöljen Little Petra gav den sällskap av en ny soffa. För att bara nämna några!
För konsumenterna är det inte bara uppskattningen av vacker design som lockar, tror Tove Regnander och Hans Hjelmqvist, utan också den känsla av trygghet och nostalgi som tidlösa ting kan skapa. Dessutom är designklassikerna ofta tillverkade av hållbara material och har redan vid köpet ett högt andrahandsvärde.
– Många vill omge sig med kvalitetsdesign där man litar både på producenten och formgivaren. Vi tror att hållbarhetsperspektivet också lockar konsumenterna, möjligheten att köpa en unik och klassisk möbel som de kan leva med länge.
Många företag jobbar också med att bli mer cirkulära och där har second hand blivit en självklar del. Cervera har lanserat konceptet Cervera vintage. Det innebär att kunder kan få vintageporslin och -objekt för kök och matplats värderade hos Cervera, som sedan betalar kunden och säljer dem vidare. Även Iittala och Rörstrand har lanserat en vintageservice som innebär att konsumenter både kan köpa och sälja sina glas och sitt porslin second hand hos dem.
– Jag tror att vi har ett större behov av trygghet när det är oroligt i världen. Trygghet kan vara hur det såg ut hos mormor, och där kommer de nya tjänsterna Cervera Vintage eller Iittala vintageservice in. De är lysande exempel på cirkulär ekonomi, där den inlämnade, ”förbrukade”, produkten får nytt liv och återbrukas av någon annan. Vårt gamla sätt att ”producera, konsumera, använda och slänga saker” fungerar helt enkelt inte längre och konsumenten i dag är alldeles för medveten för att fortsätta i dessa gamla hjulspår. Att dessa tjänster ligger online är i dag en självklarhet, säger Karin Sköldberg.
Ytterligare ett tecken i tiden är att Bang & Olufsen, som tillverkar exklusiv hemelektronik, har meddelat att de kommer rusta upp och sälja gamla vinylspelare, i stället för att producera nya från grunden. Även Ikea har under hösten öppnat sin första egna second hand-affär i Eskilstuna, där de reparerar och säljer gamla Ikea-möbler. Att reparera möbler i stället för att köpa nytt är något vi lär ser mer av framåt. Det görs bland annat genom att designa möblerna för att de ska hålla längre tid, som hos sängtillverkaren Dux vars olika komponenter går att uppgradera, eller hos Magnus Olesen som lanserat stolen Ø vars delar är enkla att byta när de slitits ut. Men hur påverkar det dagens nya designstjärnor?
– Vi tror att unga formgivare som har produkter med ett klassiskt uttryck kan plockas upp av anrika designvarumärken. Ett exempel är danska Mads Odgård som har skapat lampserien Mo för Carl Hansen & Son, han hade aldrig formgivit för dem tidigare men när VD Knud Erik Hansen såg Mads lampa kände han direkt att den platsade perfekt i deras kollektion bland andra klassiker av Wegner, Kjaerholm med flera.
– Dessutom tror vi snarare att designbranschen har vuxit och det har tillkommit många nya designvarumärken som ger uppdrag till både unga och nya formgivare, något som skedde i betydligt mer begränsad omfattning förr i tiden, säger Tove Regnander och Hans Hjelmqvist.
Även Karin Sköldberg ser positivt på framtiden.
– I sämre tider frodas kreativitet. Det är nu de bästa och smartaste idéerna föds, säger hon.
Av: Nanna von Knorring & Katarina Matsson
Läs mer:
Trendspaning: Second hand och vintage – hetare än någonsin
Vintage och second hand-inredning online – butiker att spana in
Här är den mest eftertraktade inredningen second hand just nu (och det är kanske inte den du tror!)