William Morris lanserar ny kollektion – med underbara mönster
William Morris var på många sätt en allkonstnär: arkitekt, konstnär, poet och socialistisk agitator, men för eftervärlden förstås allra mest känd som designer till mängder av vackra tapet- och textilmönster.
Som förgrundsgestalt i den brittiska Arts and Crafts-rörelsen band han ihop traditionella tekniker och uttryck med sin samtid. Redan 1861 grundade han tillsammans med några kollegor det som så småningom kom att bli Morris & Co, det företag som än i dag förvaltar William Morris arv.
I företagets arkiv finns över 600 olika mönster för tapeter, textiltryck och broderier, vid sidan av design för både blyinfattade fönster och grafisk design till boktryckeriet – formgett av William Morris själv och hans närmaste medarbetare.
Lagom till företagets 150-årsjubileum 2011 lanserades den första kollektionen med mönster ur arkivet och i höst kommer den fjärde arkivkollektionen, som fått namnet The Collector. Namnet syftar på att William Morris var en hängiven samlare av persiska mattor och textilier från hela världen.
Keren Protheroe är arkivarie på Morris & Co och har arbetat nära designavdelningen med kollektionen. Bland annat hjälpte hon till att få fram information om olika mönsters ursprung och hur de olika textilierna som Morris inspirerats av har använts från början.
– Kollektionen är inspirerad av Morris vilja att förstå hantverket i äldre tider och i andra delar av världen, i synnerhet Mellanöstern. Den innehåller både mönster inspirerade av handknutna mattor och textilier ur hans samling och mönster ritade av Morris själv för kända Arts and Crafts-miljöer, berättar Keren Protheroe.
Ett av de Morrismönster som har bearbetats för att ingå i The Collector är klassikern Acanthus, som efter det att designavdelningen ritat igenom hela mönstret fått ett annat flöde än det hade tidigare då det kändes lite ”rutigt” som en följd av att det trycktes med träblock.
– När vi skapar nya mönster eller bearbetar gamla funderar vi alltid noga på hur William Morris skulle ha arbetat i dag. Vi tror inte att han var emot utveckling – att han var emot industrialiseringen på sin tid hade med dess sociala effekter att göra. Vi vill anknyta till det som var hans ledstjärna under hela livet: att alla har rätt till ett vackert hem, betonar hon.
William Morris var mycket intresserad av historien, inspirerades mycket av konst och arkitektur från medeltiden och lärde sig till och med isländska inför en resa till Island för att bättre kunna förstås landets kultur och översätta de klassiska isländska sagorna.
Keren Protheroe tror att just Morris intresse för historien gör att hans design är så tidlös och universell att den tilltalar människor än i dag.
– Jag är fascinerad av hans tro på formgivningens sociala roll. Han förstod processen i att leva med design och inte bara att skapa vackra föremål, säger hon.