Designerintevju: Noir et Blanc

19 aug, 2009
Av
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

noiretblanc1

De ser ut som ryska dockor, Linnéa Carlgren och Petra Thoms. Stora ögon, röda kinder och puffiga kjolar med markerade midjor från egna kollektionen. Minus de klara färgerna. För Noir et blanc gäller – som namnet antyder – svart och vitt.

– Vi utgår ofta från ett mönster eller tyg när vi designar och vi tycker alltid om svart och vitt. Att ta in andra färger är svårt, det blir så starka kontraster, säger Petra.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

   Till vårkollektionen handtryckte designerduon 200 meter tyg som blev färgstänkta, veckade kreationer.

– Det tog fem veckor, så det rekommenderar vi inte, säger Petra.

Men allt hårt arbete ledde till utnämningen Årets H&M-stipendiat: Nykomling på senaste ELLE-galan.

Tjejerna kommer från Umeå och är födda 1985, men kände bara varandra ytligt i hemstaden. När de flyttade till Stockholm blev de vänner och bestämde sig för att göra kläder tillsammans.

– Vi gjorde en förklädesklänning med ballongkjol som man knöt bak så att en storlek passade alla. Vi visade den för en rad affärer och inom någon dag var allt sålt, säger Linnea.

Annons

   Tanken var inte att skapa hela kollektioner från början. Men när intresset blev så stort jobbade Petra och Linnéa dubbelt för att snabbt komma i kapp modesäsongerna och samtidigt hitta en fabrik som kunde producera plaggen.

– Vi gjorde fyra kollektioner första året, berättar ­Linnea.

   Nyss visade märket sin vårkollektion för 2010 på Stockholms modevecka.

– Vi fortsätter att bygga på samma silhuett – den kvinnliga timglasformen med markerad midja och axlar. Vi vill att man ska känna igen våra plagg, säger Petra.

   I sommar bär designerna gärna sina egna denimkreationer kombinerade med en arbetad smokingjacka med veckade ärmar. Lågkonjunkturen har slagit ut många av de butiker som tidigare sålde Noir et blanc, men det ekonomiska läget är ändå till deras fördel.

– Våra plagg är skulpturala. Basplaggen kostar lika mycket att sy upp som en festklänning och dessutom säljer ändå våra mest speciella kläder bäst, säger Petra.

Annons

Från att ha utvecklats i raketfart kan de nu stanna upp och få bättre kontroll över sin egen produktion. De har fortfarande andra arbeten utanför designyrket, inga anställda och inget fast kontor.

– Vi vill växa sakta men säkert, säger Linnéa.

– Eller inte sakta … men säkert.

Av Maria Lindholm Foto: Jonas Walla

noiretblanc

Annons