Maria Nilsdotter designar champagne- och smyckeslåda åt Mumm
Maria Nilsdotter grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins 2007. Hennes smycken står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och den senaste kollektion Moondust hämtar till exempel inspiration från John Bauers sagovärld.
– Smyckena reflekterar en modern tolkning av det magiska månljuset, en stjärnbeströdd himmel och mystiken hos sagoväsen. Kontrasten mellan det ljuva och det hårda är viktigt i kollektionen och återspeglas bland annat genom klassiska sötvattenspärlor med magisk lyster i kombination med vassa spetsar och blankpolerat silver, säger Maria Nilsdotter till ELLE.
Frankrikes mest sålda champagne
Maria designar sällan åt andra varumärken, men när frågan om ett samarbete med G.H. Mumm och deras champagne kom kunde hon inte säga nej. Mumm Grand Cordon är Frankrikes mest sålda champagne och den tredje största i världen.
– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.
Samarbetet har resulterat i en champagnelåda med handmålade element. Symbolerna är karakteristiska för Maria Nilsdotter och mönstret är inspirerat av hennes senaste kollektion.
Uppdaterad design på flaskan
Flaskans design uppdaterades 2017 och är framtagen i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet, som varit en del av Mumms design i 140 år, är nu ingjutet i flaskan. Den långa och slanka halsen bidrar dessutom till att aromerna i vinet utvecklas.
Mumm Grand Cordon (nr 7543) kostar 379 kr och släpps i begränsad upplaga på 3000 exemplar den 9 november. Nu vet vi vad vi önskar oss i julklapp!