Rätt etikett på flaskan

28 jun, 2011
AvJenny Norberg
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Liselott Watkins vackra illustration till Pontus Fritiofs vin, Edition no 1.

Emellanåt läser vi en recension eller får en rekommendation och köper ett vin rakt av, utan att bry oss det minsta om hur flaskan ser ut. Men ofta låter vi oss påverkas av vinets förpackning – skannar hyllan efter en tilltalande etikett och läser först därefter om hur vinet smakar. Och ska flaskan stå på bordet eller ges bort i present vill man förstås att den ska vara estetiskt tilltalande.

– Jag tror absolut att formen spelar roll för många kunder, säger Filip Jelder, försäljare på Systembolaget Nacka Forum utanför Stockholm. Vi hade till exempel ett vin som sålde rätt dåligt, men när tillverkaren bytte till en mer spektakulär design så började det plötsligt att sälja väldigt bra.

Annons

Och Filip får stöd i sin tes. Dels av ELLE mat & vins vinskribent Ia Orre, dels av design- och kommunikationsexperten John Bark, som själv har formgivit vinetiketter.

– Jag har pratat med många om detta att man ofta väljer vin efter flaskans utseende, säger Ia Orre. Även jag själv kan ibland gå på utseendet.

– Det är vetenskapligt belagt att design påverkar oss – varför skulle just vinflaskor vara ett undantag från det? säger John Bark.

I dag finns det så många typer av vinetiketter att man skulle kunna indela dem i sju grupper. Här går formgivaren John Bark igenom olika etiketter och berättar vad vinflaskan egentligen säger.

1. NYTÄNKANDE: 6325 – Penfolds Shiraz Mourvèdre Bin 28

Ett av de få vinmärken som har arbetat med en tydlig logotyp, inte bara ett namn. Smart. Signalerar kvalitet.

Annons

2. GRAFISK ELEGANS: 6946 – Würtz

Mycket enklare än så här blir det inte. Man undrar förstås om smaken är lika stram.

3. DJUR: 94404 – Curious

Den här etiketten gör mig inte särskilt nyfiken!

4. NYTÄNKANDE: 5555 – True Love

Det här är inte riktigt mitt glas vin… visserligen ligger tatueringar i tiden men det här ser mer ut som alkoläsk än vin. Men lite kul ändå, och rätt väl utfört.

5. TRADITIONELLA: 7686 – André Clouet Grande Réserve

Elegant och pråligt, som nästan alla champagner vill se ut. Eftersom detta är en dryck som ofta ges i present är det viktigt.

6. HUMOR: 6312 – Elvis the King

Ett av de tydligaste exemplen på att våga tänka nytt och sticka ut. Kopplingen till Elvis är verkligen halsbrytande, vin är ju knappast den första drog man förknippar honom med. Lite ovanligt med en komisk etikett och ett förhållandevis högt pris, men jag tror att det främst är rock’n’roll-älskare som köper det här. Och de som vill ge bort en kul present. Förutsätter förstås att det är ett vin från USA.

Annons

7. HUMOR: 2700 – Comic Strip

Idén är bra, det är ju något helt annorlunda, men det är dåligt genomfört. Teckningen är usel och pratbubblorna utan fyndighet. Kunde ha gjorts riktigt bra.

8. TRADITIONELLA: 22314 – Velletri Riserva

Den ojämna flaskformen och etiketten vill signalera genuint hantverk, omsorg och gamla traditioner, men ändå lite nytänkande.

9. GRAFISK ELEGANS: 2770 – GR-174

Rent och snyggt, lockande, namnet ger ett nästan vetenskapligt intryck, vilket kan borga för hög kvalitet.

10. GRAFISK ELEGANS: 2680 – L S

Det stilfulla monogrammet drar blickarna till sig och andas kvalitet.

11. NYTÄNKANDE: 7450 – Launois

Annons

Undantaget bland champagnerna som bekräftar regeln. Jag tycker att flaskan och den grafiska etiketten är snygga, men skulle jag ge bort champagne i present skulle jag välja någon pråligare som utstrålar dyrbarhet. När det gäller champagne är det de klassiska märkena som gäller, oavsett etikett och utformning. Champagne ska se dyr ut – och som champagne.

12. DJUR: 94249 – Elephant Hill

Här har man präglat etikettens skinn så att det både känns och ser ut som just elefanthud.

13. GRAFISK ELEGANS: 2345 – Masi Amarone Costasera

Trälådan som kommer med vinet signalerar både rustikt och exklusivt. Ett lådvin i ordets rätta bemärkelse. Klassisk presentförpackning?

14. GRAFISK ELEGANS: 2126 – Vedré

Inte bra utfört. Bokstaven v och en hand kanske ska vara en rebus, men i så fall är den inte begriplig. Etiketten lämnar oss i sticket med ett frågetecken.

15. NYTÄNKANDE: Oppidum

Snyggast är den ojämna orange förseglingen och sigillet. Med tanke på att det är en doftande flaska borde man ha skapat en mer unik etikett. Den är lite för traditionell mitt i nytänket.

Av Joachim Stokstad  Illustration Liselotte Watkins

Annons